تزریق واکسن حیوانات
تزریق واکسن حیوانات
دسامبر 30, 2022
عمل جراحی حیوانات خانگی
عمل جراحی حیوانات خانگی
دسامبر 30, 2022
نمایش همه
تزریق واکسن حیوانات خانگی

تزریق واکسن حیوانات خانگی

تزریق واکسن حیوانات خانگی

از آن جایی که حیوانات خانگی در کنار انسان ها زندگی می کنند، تزریق واکسن برای آن ها الزامی می باشد زیرا نه تنها سلامت خودشان را تأمین می کند و به عمرشان می افزاید و سیستم ایمنی بدنشان را بالا می برد، بلکه برای سلامت انسان ها نیز ضروری است. بسیاری از بیماری های حیوانات قابلیت سرایت به انسان ها را دارند. حیوانات خانگی شامل سگ، گربه، خرگوش، همستر و پرندگانی مانند طوطی می شوند. تزریق واکسن حیوانات خانگی نیازمند زمان کافی و رسیدگی از سوی صاحب آن می باشد و باید بر اساس نظم و در زمان های مشخص صورت بگیرد.

تزریق واکسن حیوانات خانگی (5)

واکسن حیوانات خانگی، ساختاری مانند ساختار واکسن انسان ها دارد و شامل ویروس یا میکروب تضعیف شده در مقیاس کم می باشد که سیستم ایمنی بدن آن ها را نسبت به بیماری قوی می کند و پادتن لازم برای آن بیماری را در بدن حیوانات خانگی ساخته و ذخیره می کند. عوارض پس از تزریق واکسن حیوانات خانگی نیز مانند انسان ها می باشد. اندکی درد عضلانی، کمی تب، بی حالی و بی اشتهایی و در مواردی درد استخوان ها پس از تزریق طبیعی می باشد ولی اگر حیوان دچار حساسیت خاصی شود یا بدنش واکسن را نپذیرد یا دارو سالم نباشد، عوارضی شدید از خود نشان می دهد مانند استفراغ، بی تابی و بی حالی شدید، تب بالا، اسهال یا علائم گوارش شدید، در این موارد شخص باید خونسردی خود را حفظ کرده و در سریع ترین زمان ممکن حیوان را به کلینیک دامپزشکی برساند یا آنکه با دامپزشک تماس گرفته تا در محل سکونت حیوان خانگی حاضر شود.

تمام حیوانات خانگی واکسن های ضروری یا به اصطلاح اصلی دارند که تزریق آن ها باید در زمان های مشخص صورت گیرد و واکسن های غیر ضروری که زدن آن ها سیستم ایمنی بدن آن ها قوی می کند و از بروز بیماری های احتمالی پیشگیری می کند.

در برخی از کلینیک های حیوانات خانگی یا دامپزشکی ها خدمات تزریق واکسن حیوانات خانگی در محل انجام می گیرد که با ارسال متخصص مجرب به محل زندگی حیوان صورت می گیرد. برخی دلایل باعث می شوند شخص توان مراجعه به مرکز دامپزشکی را نداشته باشد. مثلا شخص دچار کهولت سن باشد، بیمار بوده یا دچار مشکل جسمی باشد یا توانایی تردد و حمل و نقل حیوان خود را نداشته باشد. همچنین ممکن است شخص به دلیل مشغله فراوان توانایی مراجعه به مرکز واکسیناسیون را نداشته باشد یه همین دلیل از خدمات تزریق واکسن حیوانات خانگی در محل استفاده می کند. مواردی نیز وجود دارد که حیوان با ورود به محل جدید واکنش نشان داده و بی قراری می کند و صاحب آن ترجیح می دهد از خدمات تزریق واکسن حیوانات خانگی در محل بهره ببرد.

یکی از واکسن هایی که برای تزریق در پرندگان متداول می باشد، نیوکاسل می باشد که عمدتا به صورت هر 6 ماه یکبار می باشد. از آنجایی که پرندگان حیوانات بسیار ظریفی هستند، تزریق باید توسط متخصص توانمند و با سابقه انجام گیرد. پرندگان نسبت به شک وارد شده بسیار حساس می باشند.

صدور شناسنامه برای حیوانات خانگی پس از تزریق واکسن های ضروری امکان پذیر می باشد و اطلاعات تزریق واکسن در شناسنامه حیوانات خانگی قید می گردد. صدور شناسنامه حیوانات خانگی برای تردد بین شهری یا برون مرزی ضروری می باشد. به این دلیل که در برخی از کشورها بیماری هایی مانند هاری ریشه کن شده است و ورود حیوانات بیمار باعث گسترش مجدد می گردد.

واکسن هاری هم برای گربه ها و هم برای سگ ها متناسب با نوع خودشان وجود دارد. بیماری هاری کشنده است و قابلیت سرایت به حیوان های دیگر و انسان ها را دارد. واکسن هاری از موارد ضروری برای گربه ها و سگ ها می باشد. از دیگر واکسن های ضروری گربه ها می توان به واکسن سه گانه اشاره کرد که سه بیماری پاراویروس، کلسی ویروس و هرپس گربه را در خود دارد و زمان تزریق آن در دو ماهگی می باشد. واکسن هاری گربه ها نیز باید در 3 ماهگی زده شود. از واکسن های غیر ضروری گربه می توان به بوردتلا یا سیاه سرفه، کزاز و … اشاره کرد. از واکسن های ضروری سگ می توان به واکسن چندگانه یا پلی والان اشاره کرد که در سن 45 روزگی تا 2 ماهگی تزریق شود. واکسن چندگانه معمولا شامل دیستمپر، لپتوسپیروز، پاروویروس، آدنوویروس، پاراآنفلوانزا و هپاتیت می باشد. واکسن چند گانه سگ اولین بار، طی سه مرحله زده می شود. مرحله دوم سه هفته پس از مرحله اول می باشد و مرحله سوم سه هفته بعد از مرحله دوم است. پس از آن سال بعد تزریق انجام می گیرد.

بهتر است پیش از تزریق واکسن، حیوانات خانگی توسط دامپزشک معاینه شوند و سوابق واکسن های آن ها بررسی گردد. تزریق واکسن کلیه حیوانات خانگی در این مرکز توسط متخصصین دلسوز و ماهر انجام می گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مراجعه با همکاران ما در پذیرش تماس حاصل بفرمایید.