کلینیک تخصصی حیوانات خانگی
کلینیک تخصصی حیوانات خانگی
نوامبر 12, 2020
آرایش و اصلاح موی سگ
آرایش و اصلاح موی سگ
نوامبر 18, 2020
نمایش همه
عقيم کردن خرگوش

عقيم کردن خرگوش

عقيم کردن خرگوش

دليل اخته يا عقيم کردن خرگوش چه مي تواند باشد ؟

– عقيم کردن خرگوش برای پيشگيري از بارداری :

اين مهمترين دليل براي عقيم کردن خرگوش ها است بخصوص اگر هر دو جنس نر و ماده با هم نگهداري شوند.

– عقيم کردن خرگوش برای پيشگيری از سرطان رحم :

اين مهترين دليل پزشکي براي عقيم کردن خرگوش ماده است.در برخي از جمعيت هاي خرگوش ها ميزان ابتلا به آدنوکارسينومايرحمي به 80 درصد در ماده ها مي رسد.اين مسئله ثابت شده که بروز اين نوعسرطان احتمالاً با ساختار ژنتيکی خرگوش ماده در ارتباط است.

اما از آنجاييکه پيشينه ژنتيکي اکثر خرگوشها را نمي دانيم و اصولاً کاري در اين زمينهانجام نمي شود بهتر است براي پيشگيري از ابتلا به اين نوع سرطان به عقيم کردن خرگوش روی آورد.اين نوع سرطان قادر است به سرعت به ساير اندامهايبدن نظير کبد ، ريه و حتي پوست دست اندازي کند که متاستازهای خارج رحمي آنقابل درمان هم نيست.گرچه خرگوشهای زير دو سال به ندرت به اين نوع سرطان مبتلا مي شوند اما بهتر است قبل از رسيدن به اين سن عقيم کردن خرگوش صورت پذيرد.

– عقيم کردن خرگوش برای پيشگيری از ساير بيماريهای رحمی :

اگر چه مهمترين و شايعترين بيماريرحمي خرگوش سرطان است اما موارد متعددي هم از ساير بيماريها نظير پايومترا(تجمع عفونت در رحم) ، آنوريسم رحمي (تجمع بيش از حد خون در رحم) واندومتريت (التهاب و عفونت لايه داخلي رحم) ديده مي شوند.مثل سرطان رحم ،اين بيماريها هم اکثراً بعد از دو سالگي حيوان را گرفتار مي کنند.

– عقيم کردن خرگوش برای پيشگيري از آبستني کاذب :

خرگوش ماده ممکن است در اثر فعاليت هورموني تخمدان در حالي که آبستن نيست چهره بارداري از خود بروز دهد.اگر چه اين حالت از نظر پزشکي مضر و خطرناک نيست اما مي تواند به حيوان استرس زيادي حاصل از فعاليتهايي نظير لانه سازي ، توليد شير ، پرخاشگري براي حفظ قلمرو را تحميل کند.اين استرس به شما اجازه نگهداري صحيح و به دور از دغدغهح يوان را نمي دهد. برخي از حيوانات هم در اين زمان دچار کاهش اشتها واختلالاتي در معده و روده خود مي شوند.