خرید و فروش سگ و گربه آپارتمانی
خرید و فروش سگ و گربه آپارتمانی
ژوئن 28, 2020
درمان کک و کنه سگ
درمان کک و کنه سگ
جولای 1, 2020
نمایش همه
درمان پرندگان زینتی

درمان پرندگان زینتی

درمان پرندگان زینتی

درمان پرندگان زینتی با توجه به محبوبیت پرندگان زینتی برای نگه‌داری در منازل و هم‌چنین پارک‌های پرندگان، نیاز دانشجویان به آشنایی با بیماری‌های رایج این پرندگان و انواع داروهای در دسترس برای درمان پرندگان زینتی ، وجود دارد. بر این اساس و با توجه به فقدان کتابی به زبان فارسی در زمینه درمان پرندگان زینتی که با اصول صحیح علمی و دانشگاهی به نگارش درآمده و عاری از هرگونه رویکرد غیرعلمی، تبلیغاتی و یا تجاری باشد و در ضمن بتواند نیاز دامپزشکان بالینی و دانشجویان را در حوزه آموزش و درمان پرندگان زینتی مرتفع نماید.

یکی از بیماری های پرندگان زینتی پر کنی می باشد . رفتار پر کنی یکی از مشکلاتی است که برای همه بسیار عجیب است. این رفتار در پرندگان وحشی بسیار نادر است چون این پرندگان برای حفظ گرمای بدن، برای خود نمایی هنگام جفت‌گیری و برای پرواز کردن و فرار از موقعیت‌های خطرناک و یافتن منابع غذایی به پر نیاز دارند. برای درمان پرندگان زینتی درصورتی‌که معاینات و آزمایش‌های بالینی بیماری خاصی (بیماری عفونی، متابولیک، انگلی و..) را نشان دهد، باید آن بیماری درمان شود .

انواع بیماری پرندگان زینتی

آبله مرغان

این بیماری دارای برجستگی هایی مانند زگیل در اطراف چشم، پا و منقار پرنده می باشد. درصورت ظاهر شدن این تاول ها در داخل حلق، تغذیه و تنفس پرنده را دچار مشکل می کند. بیماری آبله مرغان به دلیل اینکه ویروسی است، واگیر می باشد. درمان نشدن این بیماری، مرگ پرنده را به دنبال دارد. برای درمان پرندگان زینتی، باید یک هفته روی تاول های خارجی پماد ۱٫۵ درصد مرکورکرم زده شود.

پرریختگی و کچلی

این بیماری که در سر و پشت بدن پرنده ظاهر می شود، اغلب قناری، سهره و فنچ بیشتر از مرغ عشق مبتلا می شوند. از علت های این بیماری می توان به رژیم غذایی نامناسب، تهویه بد و سرما و انگل هایی مانند شپش و کنه اشاره کرد. بنابراین باید در صورت مبتلا شدن پرنده به این بیماری، برای درمان پرندگان زینتی , پرنده به مکانی نسبتا گرم و با دمای مناسب رفته و روی محل هایی که پرهایش ریخته شده، ویتامین A یا ویتامین A-D بزنید. هم جنین بهتر است مقداری سبزی تازه به پرنده بدهید. در صورت عدم درمان، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

دررفتگی پاها و پنجه‌ها

حرکت های شدید که یک پرنده برای رها شدن از بین سیم های قفس می کند یا نصب ناردست چوب ها داخل قفس، هم چنین جابه جایی پرنده، می تواند موجب دررفتگی مفاصل و پنجه های پرندگان می شود. در صورت آسیب دیدن یک انگشت، انگشت را به انگشت بعدی بسته و برای ۲ یا ۳ هفته به اینصورت باشد. برای درمان پرندگان زینتی از رشته ابریشمی یا پشمی و کمی چسب استفاده کنید و صبر کنید تا چسب خشک شود.