غذای پانسیون سگ مهد
غذای پانسیون سگ مهد
ژانویه 29, 2023
آرایش سگ شمال تهران
آرایش سگ شمال تهران
فوریه 24, 2023
نمایش همه
معاینه و درمان حیوانات خانگی

معاینه و درمان حیوانات خانگی

معاینه و درمان حیوانات خانگی

معاینه و درمان حیوانات خانگی یکی از اولویت های تمام افرادی است که صاحب این موجودات زیبا هستند. افرادی که مراقبت کردن از حیوانات خانگی را می پذیرند مسئولیت انسانی و سنگین را پذیرفته اند و نسبت به سلامت و بهداشت آن ها دارای وظایفی هستند. حیوانات خانگی نیز درست مانند انسان ها نیاز به معاینه ها و چکاپ های دوره ای و درمان در مواقع بیماری و ناراحتی دارند و در صورت بی توجهی به این موضوع جان آن ها و سلامتشان به خطر می افتد.

برخی فکر می کنند که معاینه و درمان حیوانات خانگی تنها شامل پروسه های انگل زدایی یا دوره های واکسیناسیون یا انجام پروسه عقیم سازی می شود. در حالی که حیوانات خانگی نیز مانند انسان ها در مکان ها و محل های متفاوتی با درجات بهداشت گوناگون و یا زمینه های میکروبی رفت و آمد می کنند. با حیوانات دیگری معاشرت دارند.

در معرض سرایت ویروس ها و بیماری ها و اپیدمی ها هستند، عوامل محیطی و جوی چون سرما و گرما یا آلودگی های هوا بر ارگان های بدنشان اثر می گذارد، دچار حساسیت ها و آلرژی های گوناگونی می شوند. استرس ها، اضطراب ها و شرایط روانی متفاوتی را تجربه می نمایند و عوامل بسیار دیگری که ممکن است سلامت حیوانات خانگی را با خطر مواجه نمایند. یک چکاپ دوره ای حیوانات خانگی و معاینه های مکرر در فواصل زمانی مشخص، باعث کشف زود هنگام امراض و بیماری های آن ها گشته و درمان را در اولین فرصت امکان پذیر می سازد.

اقدامات لازم پس از سرپرستی حیوانات خانگی

اولین گام در زمان پذیرفتن و به سرپرستی گرفتن یک حیوان خانگی مراجعه برای دریافت کردن یک شناسنامه و مدرک شناسایی معتبر برای حیوانات خانگی می باشد. شناسنامه مالکیت شخص را ثبت می نماید و فرد می تواند در صورت گم شدن برای پیدا کردن و شناسایی حیوان اقدام نماید. دیگر آنکه روند واکسن ها، درمان بیماری ها و مواردی از این دست در شناسنامه ثبت می گردد و قابل ارزیابی می باشد.

یکی از بهترین راه ها برای ثبت اطلاعات مربوط به سلامتی و وضعیت معاینه و درمان حیوانات خانگی، استفاده از میکرو چیپ هایی است که توسط دامپزشک و متخصص در بدن حیوانات خانگی نصب می گردد. از این طریق نه حیوانات خانگی امکان گم شدن و پیدا نشدن دارند و هم تمامی اطلاعات مربوط به سلامت آن ها در مکانی امن ثبت و ضبط می گردد.

اموری که به صورت متداول در هنگام معاینه و ویزیت حیوانات خانگی بررسی می گردد شامل این موارد می باشند: بررسی درجه حرارت بدن حیوان، بررسی پوست و میان موها از لحاظ رنگ پوست و شفافیت آن یا وضعیت انگل ها و کنه ها یا شپش ها و دیگر مشکلات و ضایعات پوستی، معاینه دستگاه تنفسی حیوان، وضعیت قلب آن، معاینه دستگاه گوارش و دیگر علائمی که در چشم ها، گوش ها، دندان ها، زبان و سایر اندام حیوان مشاهده می گردد.

در صورت مشاهده هر گونه بیماری در اولین فرصت اقدام به درمان تخصصی از سوی دامپزشک می گردد. برخی از مشکلات راه حل ساده ای دارند به طور مثال جرم گیری دندان حیوان که امری ضروری در بسیاری از حیوانات خانگی می باشد، به سادگی و توسط دامپزشک حاذق و با تجربه پس از معاینه، انجام می گیرد.

ولی برخی از مشکلات مانند مشکلات گوارشی یا تنفسی نیاز به کشف علت ها و منشأ بیماری دارند و ممکن است درمان آن، پروسه زمانی بیشتری را نیاز داشته باشد. در برخی موارد کار به حوزه های تخصصی تری چون گرفتن آزمایش و نمونه از حیوانات خانگی، رادیولوژی آن ها و مواردی از این قبیل می باشد. در این موارد روند درمان می تواند به صورت سرپایی یا در منزل و به صورت دوره ای انجام گیرد و یا درمان نیاز به عملیات قوی تری چون عمل های جراحی و بستری در بیمارستان حیوانات یا کلینیک ها مخصوص حیوانات خانگی داشته باشد.

معاینه و درمان حیوانات خانگی در منزل

گاهی پیش می آید که حیوانات خانگی بیمار می شوند و نیاز به معاینه و ویزیت توسط دامپزشک و سپس درمان را دارند. یا اینکه زمان مناسب برای تزریق واکسن آن ها فرا رسیده است ولی صاحب آن ها به هر دلیلی نمی تواند حیوانات خارجی را از منزل خارج کرده و به مطب دامپزشک یا کلینیک حیوانات ببرد. در چنین شرایطی خدمات معاینه و درمان حیوانات خانگی در محل پیش بینی گشته است.

بسیاری از مواقع پیش می آید که حیوان به قدری بیمار است که جابجا کردن آن و نگهداشتن در خودرو و رساندن به مرکز درمانی سلامت حیوان خانگی را به خطر می اندازد و صاحب آن را دچار نگرانی می کند. یا آنکه صاحب حیوان، کهنسال می باشد و توانایی انتقال حیوان خانگی خود به مرکز درمانی را ندارد. در چنین مواردی دامپزشک از سوی مجموعه هایی معتبر و قابل اطمینان به محل اعزام می گردد تا حیوان را ویزیت و معاینه کرده و در صورت مشاهده هر گونه بیماری و اختلال اقدام به درمان می نماید.

خدمان درمانی سگ و گربه

سگ و گربه دو حیوان خانگی محبوب می باشند که طرفداران ویژه خودشان را دارند. این حیوانات به صورت دوره ای نیاز به معاینه و ویزیت دارند. فواصل این دوره ها نباید خیلی طولانی باشد و در بیشترین حالت سگ و گربه باید سالی 2 بار جهت مهاینه و درمان های ضروری نزد دامپزشک برده شود.

اموری که بر روی سگ و گربه در زمان معاینه و ویزیت انجام می گیرد شامل این موارد می شوند: معاینه وضع عمومی بدن حیوانات خانگی و مشاهده هر گونه علامت درد، واکسیناسیون، انگل زدایی از سگ و گربه و خوردن داروهای ضد انگل، کوتاه کردن موهای حیواتات خانگی، تمیز کردن گوش و چشم آن ها، گرفتن ناخن ها و مواردی از این دست.

در صورت عدم تشخیص نوع و منشأ بیماری و نیاز به نتایجی تخصصی تر، دامپزشک مربوطه اقدام به تجویز آزمایش خون، سونوگرافی، رادیولوژی و مواردی از این قبیل می نماید. یک کلینیک معتبر حیوانات خانگی تمامی این موارد را در خود گنجانده است تا در صورت نیاز، حیوان در آن حال بیمار از این مکان به مکانی دیگر در رفت و آمد نباشد و خسته یا آزرده نگردد. علاوه بر اینکه تغییر مکان های متوالی می تواند موجب ایجاد استرس در حیوان خانگی گردد.

انواع خدمات معاینه و درمان حیوانات خانگی

دیگر اقداماتی که در کلینیک های حیوانات خانگی علاوه بر معاینه و درمان آن ها، انجام می گیرد، صدور شناسنامه برای حیوان، کاشت میکروچیپ، صدور گواهی سلامت و موارد بسیار دیگری می باشد. در صورت نیاز جراحی های شایع نظیر عمل جراحی عقیم سازی، اصلاح فتق حیوان، جراحی های بیرون از محدوده حفره شکمی و مواردی دیگر نیز در کلینیک های حیوانات خانگی توسط جراح متخصص صورت می گیرد.

واکسیناسیون سگ ها و گربه ها به صورت سالانه تکرار می گردد و باید مورد توجه قرار گیرد. در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در حیوانات خانگی مانند بی اشتهایی و بی حالی یا دیگر مشکلات گوارشی مانند تهوع و غیره یا مشکلات تنفسی و سرفه یا اختلالات غیر عادی بر روی پوست و چشم و … در اولین فرصت حیوان خانگی را به کلینیک حیوانات خانگی برده تا معاینه شود و زیر درمان قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات و تعرفه های این مجموعه، با همکاران ما تماس حاصل فرمایید. ما بهترین خدمات را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار خواهیم داد.