واکسیناسیون ماهی و آبزیان
واکسیناسیون ماهی و آبزیان
آوریل 24, 2023
بهترین دامپزشکی در شمال تهران
بهترین دامپزشکی در شمال تهران
می 30, 2023
نمایش همه
واکسیناسیون و انگل زدائی

واکسیناسیون و انگل زدائی

واکسیناسیون و انگل زدائی

هر صاحب گربه واقعاً باید به سلامت و تمیزی و واکسیناسیون و انگل زدائی حیوانات خانگی خود توجه کند تا از انگل ها در امان باشند. ترفند این است که هر گونه تغییری را که در رفتار، اشتها و مصرف آب رخ می دهد نظارت کنید. بنابراین، شما باید به طور منظم به دامپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که حیوان خانگی شما عاری از همه علل بیماری های خطرناک است.

با این حال، معمولاً گربه ها یک بار در زندگی خود به انگل آلوده می شوند. این می تواند به طرق مختلف بر گربه ها تأثیر بگذارد، از تحریک خفیف گرفته تا ایجاد بیماری که در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد. همه انگل ها به ویژه انگل های داخلی (کرم ها) می توانند باعث انتقال بیماری در انسان شوند. بنابراین، مهم است که برخی از انگل‌هایی را که می‌توانند در گربه‌ها ایجاد کنند، با توجه به علائمی که ایجاد می‌کنند، بشناسیم. به این ترتیب می توانید واکسیناسیون حیوانات و انگل زدائی زودهنگام را انجام دهید تا از اختلالات شدیدتر جلوگیری شود. در اینجا چند نوع از این انگل ها آورده شده است.

 کرم حلقوی

یکی از رایج ترین انگل ها در گربه ها کرم گرد است. تقریباً همه گربه‌ها یک بار در زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شوند که عموماً زمانی است که هنوز بچه گربه هستند . این انتقال می‌تواند با بلعیدن تصادفی تخم‌های کرم گرد یا خوردن موش‌های میزبان لارو رخ دهد. علاوه بر این، عفونت این اختلال می تواند از طریق شیر مادر نیز رخ دهد.کرم های گرد می توانند به طرق مختلف وارد بدن گربه شوند.

برخی از مواردی که برای جلوگیری از آن و انگل زدائی باید در نظر گرفته شود، حفظ پاکیزگی مکانی است که در آن زندگی می کنید و اطمینان حاصل کنید که گربه خانگی شما حیوانات وحشی را که ممکن است میزبان کرم های گرد شوند، نمی خورد. این فرآیند واکسیناسیون و انگل زدائی موثر نیز می تواند برای مقابله با احتمال بروز عفونت های جدید ایجاد شود. همچنین می توانید طبق تجویز دامپزشک داروی کرم و انگل زدائی را بدهید.

شپش

نوع دیگری از انگل که اغلب به گربه ها حمله می کند کک است. این انگل های خارجی اولین باری که می بینید حیوان خانگی خود به طور مکرر در حال گاز گرفتن، لیسیدن و خاراندن خز و پوست خود هستید، تشخیص داده می شود. گاهی اوقات، ممکن است کک‌های قهوه‌ای ریز را ببینید که در خز یک گربه حرکت می‌کنند. گاز گرفتن و لیسیدن می تواند باعث ایجاد تکه هایی از موهای شل، پوسته های کوچک و پوست قرمز و تحریک شده شود. برای واکسیناسیون و انگل زدائی در گربه ها باید جلوی تولید مثل را بگیرید.

برخی از مکان‌هایی که گربه‌ها اغلب وقت خود را در آنجا سپری می‌کنند، واقعاً باید تمیز نگه داشته شوند، مانند فرش و تخت. سعی کنید محل را بیشتر جاروبرقی بکشید و ملافه های او را بیشتر بشویید و انگل زدائی کنید تا تعداد کک هایی که در خانه رشد می کنند کاهش یابد. اینها برخی از انواع انگل هستند که اغلب به گربه ها حمله می کنند.

به عنوان صاحب گربه، باید با جلوگیری از هر دوی این اختلالات و واکسیناسیون و انگل زدائی، از حیوان خانگی خود مراقبت کنید. به این ترتیب، می توانید اطمینان حاصل کنید که گربه خانگی شما سالم می ماند تا خطر حمله انگل ها کمتر شود. اگر هنوز در مورد تمام انگل هایی که ممکن است به گربه حیوان خانگی شما حمله کنند سؤالی دارید، دامپزشکان ما آماده هستند تا در توضیح آنها کمک کنند. با واکسیناسیون و انگل زدائی خون سگ را می توان درمان کرد، قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم و علل آن را بشناسید.

صاحبان حیوانات خانگی مانند سگ اغلب متوجه نمی شوند که حیوانات مورد علاقه آنها چه زمانی در معرض بیماری ها، به ویژه آنهایی که توسط انگل ها ایجاد می شود، قرار می گیرند. این حالت به دلیل عدم انگل زدائی محیط اطراف محل زندگی حیوان توسط صاحب حیوان رخ می دهد. علاوه بر این، بیماری‌های انگلی خون نیز می‌توانند در صورت عدم رعایت نظافت سگ رخ دهند. در واقع تا زمانی که صاحبان حیوانات خانگی از وضعیت حیوان خانگی مورد علاقه خود غافل نباشند، واکسیناسیون و انگل زدائی سگ ها قابل درمان هستند.

انگل زدائی

بیماری انگلی خونی در سگ ها یک عفونت تک یاخته ای است که به گلبول های قرمز حمله می کند و باعث کم خونی، بی حالی و بی اشتهایی حیوان می شود. در مرحله شدیدتر، بیماری انگلی خون می تواند منجر به مرگ شود. با واکسیناسیون و انگل زدائی می توان از ایجاد این بیماری جلوگیری کرد. انگل های موجود در حیوانات خانگی در واقع فقط کرم نیستند. چندین انگل وجود دارد که معمولاً در حیوانات خانگی به خصوص در سگ ها یافت می شود. در اینجا برخی از انگل هایی که می توانند سگ ها را آلوده کنند آورده شده است.

1. شپش

یکی از انگل هایی که تقریباً همه سگ های خانگی دارندکه باید انگل زدائی شود، کک است. اگر سگ‌ها به ندرت حمام شوند و محیطی که در آن زندگی می‌کنند تمیز نباشد، ممکن است دچار کک شوند. علاوه بر این، سگ ها می توانند در حین بازی از سگ های دیگر کک بگیرند. کک ها نه تنها پتانسیل ابتلا به سگ ها را دارند، بلکه باعث ریزش مو در سگ ها می شوند. به همین دلیل، صاحبان حیوانات خانگی باید با جدیت وضعیت پوشش سگ را بررسی کنند. باید با واکسیناسیون و انگل زدائی پیشگیری به عمل آورند.

2. کنه

علاوه بر کک، کنه های گوش وجود دارند که انگل های بسیار کوچکی هستند که در مجرای گوش سگ زندگی می کنند. کنه های گوش که سگ ها را آلوده می کنند می توانند باعث خارش بسیار شدید در گوش شوند. باید با واکسیناسیون و انگل زدائی مانع از ایجاد این انگل در حیواناتمان شویم.

3. کک

انگل بعدی که اغلب در سگ ها به دلیل عدم واکسیناسیون و انگل زدائی یافت می شود، کک است. این کک‌های میکروسکوپی که روی پوست سگ زندگی می‌کنند باعث دمودیکوز یا جرب می‌شوند. برای جلوگیری از اسکوربوت، مطمئن شوید که سگ و محیطی که در آن زندگی می کند تمیز نگه داشته شود. . باید با واکسیناسیون و انگل زدائی از مبتلا شدن سگ پیشگیری به عمل آورد.

4. تک یاخته خونی بابزیا

علاوه بر این، تک یاخته خونی وجود دارد که باعث بیماری های انگلی خون در سگ ها می شود. این انگل به طور کلی به گلبول های قرمز در سگ ها و گربه ها حمله می کند. عفونت تک یاخته خونی بابزیا به دلیل عدم واکسیناسیون و انگل زدائی عموماً از طریق کنه های ریپیسفالوس سانگوینیوس منتقل می شود. شدت بیماری ناشی از این عفونت تک یاخته ای به نوع و سیستم ایمنی خود سگ بستگی دارد. واکسیناسیون و انگل زدائی مانع از ایجاد این نوع انگل ها می شود.

5. کک

کنه چیلتیلا روی سطح پوست سگ زندگی می کند و می تواند باعث خارش، شوره سر و تحریک شود. کک چیلتیلا دارای اندازه بزرگتر با شکل دهانی پنجه مانند است. به غیر از سگ، این نوع کک در گربه ها، خرگوش ها و سایر حیوانات نیز دیده می شود. واکسیناسیون و انگل زدائی مانع از ایجاد این نوع انگل ها می شود.

6. کرم شلاقی

انگل‌ها در سگ‌ها نه تنها در سطح پوست یا مجرای گوش، بلکه در دستگاه گوارش آنها، یعنی کرم‌های شلاقی نیز یافت می‌شوند. این نوع کرم حداکثر اندازه 2-3 اینچ با سر صاف مانند شلاق دارد و در پشت ضخیم می شود. این انگل ها با مصرف خون در دیواره های روده بزرگ زندگی می کنند. کرم شلاقی می تواند سگ ها را آلوده کند و باعث کم خونی، اسهال، کاهش وزن و خون و مخاط در مدفوع سگ شود. واکسیناسیون و انگل زدائی مانع از ایجاد این نوع انگل ها می شود.

از آنجایی که سگ دو هفته است، صاحبان حیوانات خانگی می توانند با واکسیناسیون و انگل زدائی، انگل ها را در حیوانات خانگی محبوب خود کنترل کنند. در این سن، توله ها می توانند با کرم های گرد که از طریق شیر مادر به مادرشان منتقل می شود، آلوده شوند. به همین دلیل، در سن دو هفتگی، صاحبان حیوانات خانگی می توانند برای جلوگیری از خطر عفونت، داروی کرم را تجویز کنند.

عفونت و واکسیناسیون و انگل زدائی

علاوه بر این با واکسیناسیون و انگل زدائی مانع ایجاد عفونت و بیماری شوند. سگ هایی که عادت به مصرف گوشت خام یا غذای سطل های زباله دارند نیز به دلیل انگل ها مستعد ابتلا به عفونت هستند. برای جلوگیری از این امر، دادن داروی کرم به تنهایی کافی نیست، زیرا صاحبان حیوانات خانگی نیز باید غذای مقوی و مغذی تهیه کنند. و حتما واکسیناسیون را انجام دهند.

یکی دیگر از راه های مهم برای انگل زدائی در سگ ها تمیز نگه داشتن بدن آنهاست. پس از ورود به سن سه ماهگی، سگ ها را می توان هر سه ماه یکبار واکسیناسیون و انگل زدائی کرد. با توجه به غذای دریافتی و همچنین تمیزی سگ و محل زندگی او، سیستم ایمنی سگ شما افزایش می یابد. به این ترتیب، سگ ها به دلیل انگل ها مستعد ابتلا به عفونت نیستند.

انگل های خون سگ را واکسیناسیون و انگل زدائی می توان درمان کرد اگر صاحب حیوان علائم را زودتر تشخیص دهد و او را برای درمان بیشتر نزد دامپزشک برد. با این حال، تعداد کمی از صاحبان حیوانات خانگی فکر می کنند که علائم انگل سگ یک بیماری شایع است. به عنوان نوعی پیش بینی، صاحبان حیوانات خانگی می توانند سگ های مورد علاقه خود را برای واکسیناسیون و انگل زدائی نزد پزشک ببرند.

بنابراین اجرای برنامه واکسیناسیون به عنوان یک اقدام پیشگیرانه بسیار مهم است. «پیشگیری بهتر از درمان است». واکسیناسیون می تواند از سطح بالای مرگ و میر در حیوانات خانگی به دلیل انگل و عفونت های ویروسی و باکتریایی جلوگیری کند. فراموش نکنید که سگ و گربه خود را برای واکسیناسیون به مرکز بهداشت حیوانات ببرید؛ منتظر شما هستیم.