قیمت واکسن حیوانات
قیمت واکسن حیوانات
آوریل 24, 2023
واکسیناسیون و انگل زدائی
واکسیناسیون و انگل زدائی
آوریل 24, 2023
نمایش همه
واکسیناسیون ماهی و آبزیان

واکسیناسیون ماهی و آبزیان

واکسیناسیون ماهی و آبزیان

به نظر می رسد که نه تنها انسان ها، حیوانات – از جمله ماهی ها – نیز برای جلوگیری از بیماری به واکسن نیاز دارند. آبزیان آب شیرین مستعد ابتلا به دو بیماری همزمان، یعنی سپتی سمی متحرک آئروموناس (MAS) و استرپتوکوکوز است که میزان بروز آن 60 درصد از کل جمعیت آبزیان است. حضور یک واکسن ترکیبی می تواند به عنوان جایگزینی برای پیشگیری از بیماری بالقوه در آبزی پروری مفید باشد. توسعه این واکسن ترکیبی بر این فرض استوار است که این واکسن محافظت بهتری نسبت به یک واکسن منفرد ارائه می‌کند.

فواید واکسیناسیون برای موفقیت در پرورش ماهی و آبزیان

مدیریت سلامت ماهی و آبزیان در تلاش برای کنترل بیماری در آبزی پروری تاکنون بیشتر بر استفاده از مواد شیمیایی/داروها/آنتی بیوتیک ها متکی بوده است. اخیراً به طور فزاینده ای مشخص شده است که استفاده از این مواد تأثیر منفی بر محیط آبی، ماهی و آبزیان و مصرف کنندگان دارد. در پرورش ماهی و آبزیان ، استفاده از عوامل کنترل بیماری ماهی اجتناب ناپذیر است.

بنابراین، استراتژی‌های جایگزین برای مدیریت ماهی و سلامت محیط از طریق تلاش‌های پیشگیری و کنترل (واکسیناسیون، امنیت زیستی، پروبیوتیک‌ها، گیاه درمانی و نظارت) باید به یک الگوی جدید برای فعالان تجاری آبزی پروری تبدیل شود. پیشگیری ایده آل ترین گام برای کنترل بیماری در آبزی پروری است. یک استراتژی پیشگیری اولیه از بیماری که اعتقاد بر این است که موثرتر و آینده نگرتر باشد، واکسیناسیون است. برنامه واکسیناسیون آبزیان برای پیشگیری از برخی بیماری های احتمالی در آبزی پروری می تواند مفید باشد.

سیستم ایمنی در بدن ماهی و آبزیان

سیستم ایمنی ماهی و آبزیان به دو دسته سیستم دفاعی غیر اختصاصی و اختصاصی تقسیم می شود. ماهی ها مکانیسم های دفاعی غیراختصاصی مانند مکانیسم فاگوسیتوز توسط ماکروفاژها و لکوسیت های دانه دار دارند، اما ماهی ها نیز سازمانی هستند که سیستم های پاسخ دفاعی سلولی و هورمونی را با واسطه سلول های لنفوسیتی توسعه می دهند. هنگامی که ماهی و آبزیان با یک پاتوژن آلوده می شود، مکانیسم های ایمنی غیر اختصاصی برای متوقف کردن عفونت کار می کند.

اگر این مکانیسم به طور موثر عمل نکند، عفونت ادامه می یابد و می تواند علائم بالینی بیماری را در ماهی و آبزیان ایجاد کند. در آن زمان، یک پاسخ ایمنی خاص شروع می‌شود و اگر ماهی بتواند زنده بماند، آنتی‌بادی‌های خاصی را علیه پاتوژن در سطح محافظتی تشکیل می‌دهد و سلول‌های حافظه نیز تشکیل می‌شوند. اگر عفونت مجدد توسط پاتوژن های مشابه اتفاق بیفتد، آبزیان مصون خواهد بود و می تواند در برابر عفونت مقاومت کند زیرا یک پاسخ ایمنی ثانویه به عنوان یک اثر تقویت کننده رخ می دهد.

عوامل تأثیر گذار بر سیستم ایمنی ماهی و آبزیان

– دمای آب. ماهی ها حیواناتی گرمازا هستند. دمای پایین به عنوان یک عامل محدود کننده در سیستم متابولیک ارگانیسم از جمله فرآیند القای ایمنی شناخته می شود. با این حال، دمای بیش از حد بالا نیز می تواند عملکرد سیستم ایمنی را سرکوب کند (سرکوب کننده سیستم ایمنی).

– شرایط استرس زا اگر استرس برای آبزیان وجود داشته باشد، ماهی ها با ترشح هورمون های استرس (کنتریکواستروئیدها) در مقادیر کافی واکنش نشان می دهند، جایی که این هورمون ها به عنوان عناصر سرکوب کننده سیستم ایمنی شناخته می شوند.

– تعدیل کننده های ایمنی کمکی عناصری هستند که در صورت مخلوط شدن با آنتی ژن برای اهداف واکسیناسیون باعث افزایش اثربخشی واکسن (افزایش سطح پاسخ ایمنی اختصاصی) می شوند و همچنین می توانند تولید سلول های عملکردی را که در سیستم ایمنی غیراختصاصی نقش دارند، چند برابر کنند.

– تعادل تغذیه ای کفایت خوراک (کیفیت و کمیت) مطابق با نیازهای بهینه آبزیان بر سیستم ایمنی ماهی و آبزیان تأثیر زیادی می گذارد.

واکسن یک محصول بیولوژیکی است که از میکروارگانیسم‌ها، اجزای میکروارگانیسم‌هایی که ضعیف، کشته یا مهندسی ژنتیک شده‌اند ساخته می‌شود و برای تحریک فعال ایمنی بدن مفید است. واکسیناسیون یک تلاش پیشگیرانه برای افزایش فعال ایمنی بدن ماهی و آبزیان در برابر یک بیماری است، به طوری که وقتی ماهی و آبزیان در معرض این میکروارگانیسم های بیماری زا قرار می گیرد، بدن ماهی و آبزیان قادر به مبارزه با عفونت باشد.

برخی از الزامات ایده آل واکسن

– ایمن برای ماهی و آبزیان ، محیط آبی و مصرف کنندگان
– واکسن ها باید مخصوص یک پاتوژن خاص باشند
– واکسن ها باید بتوانند ماهی و آبزیان (مدت حفاظت) را برای مدت طولانی حداقل در طول دوره پرورش (چرخه تولید) محافظت کنند.
– بدست آوردن آسان، قابل اجرا و مقرون به صرفه
– ثبت شده در وزارت دریانوردی و شیلات

کاربرد واکسن در ماهی و آبزیان

چندین الزام کلی وجود دارد که باید قبل از واکسیناسیون ماهی در نظر گرفته شود:
– توصیه می کنیم ماهی و آبزیان زمان واکسیناسیون یک هفته یا بیشتر سن داشته باشد (کاربرد از طریق خیساندن و/یا تغذیه)، زیرا در سن کمتر از یک هفته به احتمال زیاد اندام هایی که در سیستم تشکیل آنتی بادی نقش دارند هنوز کامل نشده اند. .

– در صورت تزریق واکسن، اندازه ماهی باید با توجه به اندازه سوزن (سوزن) و دوز تنظیم شود و اطمینان حاصل شود که واکسیناسیون از نظر آناتومیک ایمن است (آبسه یا زخم ایجاد نمی کند).

– وضعیت سلامت ماهی حین واکسیناسیون در وضعیت مطلوبی قرار دارد و انگل ندارد. در صورت یافتن انگل، این انگل ها باید قبل از تزریق واکسن درمان شوند.

– دمای آب نسبتاً گرم (بالاتر از 25 درجه سانتیگراد) در زمان واکسیناسیون.

– آب مورد استفاده برای واکسیناسیون و نگهداری ماهی و آبزیان باید عاری از عناصر آلاینده باشد.

واکسیناسیون ماهی و آبزیان

به طور کلی، واکسیناسیون ماهی و آبزیان را می توان به 3 روش، یعنی از طریق روش های غوطه وری/اسپری، تزریق و تغذیه انجام داد.

واکسیناسیون ماهی و آبزیان از طریق خیساندن در محلول واکسن

این تکنیک واکسیناسیون برای ماهی هایی که اندازه کوچک و در مقادیر زیاد هستند ایده آل است.خیساندن را می توان در یک سطل بتنی/فیبر شیشه/آکواریوم یا پلاستیک انجام داد. در طول فرآیند واکسیناسیون باید مجهز به هوادهی باشد و تراکم ماهی خیلی زیاد نباشد (بین 100 تا 200 گرم در لیتر آب). مشاهده رفتار ماهی در طی فرآیند واکسیناسیون با دقت انجام می شود.

در صورت مشاهده مشکل ماهی، بلافاصله به آب شیرین منتقل می شود. آب مورد استفاده برای خیساندن ویروس باید طبق توصیه های سازنده یا با توجه به نوع آماده سازی واکسن مورد استفاده دفع شود. اگر نوع تهیه واکسن غیرفعال باشد (واکسن کشته شده) و حاوی مواد شیمیایی مضر برای ارگانیسم ها و محیط آبی نباشد، می توان آب مصرفی برای خیساندن واکسن را مستقیماً در فاضلاب ریخت.

واکسیناسیون ماهی و آبزیان از طریق تزریق

مزیت تزریق واکسن این است که 100 درصد واکسن می تواند وارد بدن ماهی شود. ماهی هایی که باید واکسینه شوند باید اندازه مناسبی داشته باشند. واکسیناسیون تزریقی باید اطمینان حاصل کند که ماهی در طول فرآیند واکسیناسیون راحت است و ممکن است نیاز به بیهوشی باشد. تزریق واکسیناسیون معمولاً به دو صورت انجام می شود که در حفره شکمی (داخل صفاقی) و وارد ماهیچه / گوشت (داخل عضلانی) می شود.

تزریق واکسیناسیون IP معمولاً در شکم، بین دو باله لگن یا کمی جلوتر از مقعد، با زاویه شیب سوزن (سوزن) 30 درجه انجام می شود. تزریق واکسیناسیون IM معمولاً در پشت انجام می شود، در ماهی های فلس دار معمولاً در کناره های فلس های 3 تا 5 از سر و با زاویه شیب سرنگ تقریباً 30 تا 40 درجه انجام می شود.

واکسیناسیون آبزیان از طریق تغذیه ماهی

این روش واکسیناسیون بیشتر برای ماهیانی که در استخرهای پرورش یا به عنوان تلاش واکسیناسیون مجدد (تقویت کننده) پرورش یافته اند مناسب است. روش اختلاط واکسن با خوراک ماهی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت است: آماده سازی واکسن چندین بار با آب تمیز رقیق می شود (طبق دستورالعمل استفاده برای هر نوع واکسن)، سپس در یک بطری اسپری قرار می گیرد.

سپس محلول واکسن را به طور یکنواخت (نه خیلی مرطوب) روی خوراک اسپری کنید، آن را با هوادهی خشک کنید. پس از خشک شدن، بلافاصله خوراک به ماهی داده می شود. بهتر است واکسنی که روی خوراک پاشیده شده ابتدا با سفیده تخم مرغ پوشانده شود و خشک شود و سپس به ماهی داده شود. اگر اختلاط واکسن ها خیلی از برنامه تغذیه انجام نشود، بهتر است.