بیمارستان دامپزشکی
مرکز درمانی حیوانات خانگی
نوامبر 30, 2022
بیماری پرندگان زینتی

یکی از مواردی که به صورت اختصاصی در بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی، درمان می شود، بیماری پرندگان زینتی می باشد. پرندگان زینتی به دلایل زیادی محبوب بسیاری از افراد و خانواده ها هستند. پرندگان زینتی کاملا برای فضای آپارتمان مناسب بوده و به فضای زیادی نیاز ندارند. بر خلاف سگ ها، سروصدای کمی دارند. نظافت آن ها آسان تر است و کمتر از حیوانات خانگی دیگر به حریم شخصی افراد ورود می کنند. نگهداری از پرندگان زینتی مانند شکل و شمایل ظریفشان، نیازمند ظرافت و نکته سنجی است.

پرندگان زینتی مانند انواع دیگر پرندگان، علائم بیماری پنهان و آشکار دارند. در بسیاری از موارد به دلیل پنهان ماندن علائم در پرندگان زینتی، دیر متوجه بیماری شده و پرنده به دلیل ضعیف شدن، شروع به نشان دادن نشانه های بیماری می کند. پرندگان زینتی به خصوص پرندگان کوچک، سیستم ایمنی قدرتمندی نداشته و در زمان ناخوشی، هر گونه رفتار نادرست باعث تشدید حال بد آن ها می شود و بهتر است در اسرع وقت نسبت به درمان آن ها اقدام شود.

شناخت علائم بیماری های شایع در پرندگان زینتی می تواند به تشخیص به موقع و تسریع درمان، کمک کند. چند بیماری شایع پرندگام زینتی:
کاندیدا: نام کامل آن کاندیدیازیس است. یک بیماری قارچی و عفونی است که یکی از ابتدایی ترین علامت های آن ضایعه های سفید رنگی در دهان و گلوی پرندگان زینتی است. این بیماری اندام های گوارشی را درگیر می کند. بلعیدن را برای پرندگان زینتی سخت می کند و منجر به تهوع و بی اشتهایی و بی حالی در آن ها می شود. برای درمان پرندگان زینتی و بیماری عفونی از داروهای ضد قارچ استفاده می گردد.

تب طوطی: نام اصلی آن زیتاکوزیس می باشد و از دسته بیماری های باکتریایی می باشد. سرایت بسیار بالایی دارد و می تواند اندام تنفسی را درگیر کند و تنفس را برای پرندگان زینتی سخت کند یا منجر به عفونت چشمی نیز بشود. در میان انواع طوطی رایج بوده و می تواند به حیوانات دیگر نیز سرایت کند. داروی این بیماری از دسته آنتی بیوتیک ها می باشد.

PDD: به نام اتساع پیش معده شناخته می شود. یکی از بیماری های خطرناک پرندگان زینتی است که متأسفانه درصد بالایی کشندگی دارد. در ابتدا باید گفت که درمان قطعی نداشته و تمام داروهایی که تجویز می شود برای کاهش علائم درد و تاب آوری پرندگان است. این بیماری ممکن است سیستم عصبی کل بدن پرنده را مورد هدف قرار دهد ولی بیشتر بر روی سیستم عصبی گوارشی و معده اثر می گذارد. از علائم آن تهوع و بی حالی و بی اشتهایی است و می تواند ماهیچه های گلو را ملتهب کند. یکی از بیماری هایی است که پیش تر گفته شد ممکن است پرنده علائم پنهان داشته باشد و تا مراحل پیشرفته بیماری علائم را نشان ندهد. به این جهت خطرناک است.

پولیوما ویروس: در پرندگان زینتی قفسی بیشتر رخ می دهد. اختلالاتی در رشد پرها بوجود آورده. به خصوص پرهای دم یا بال ها. در طوطی ها شایع تر است و متأسفانه جزو بیماری هایی است که علائم پنهان دارند و ممکن است پرنده تا مراحل پیشرفته آن را در خود پنهان کند. کشندگی بالایی دارد و دارو و درمان قطعی برای آن کشف نشده و هر دارویی که تجویز می شود برای کاهش درد می باشد. علائم شایع این بیماری بیشتر گوارشی بوده مانند تهوع، اسهال، بزرگ شدن شکم، بی حالی و بی اشتهایی.

بیماری منقار و پر PBFD: این بیماری خطرناک بوده و به ایدز پرندگان مشهور است. خانواده طوطی ها را مورد هجوم قرار می دهد. علائم شایع آن بدفرم شدن و رویش بدشکلی ها و ضایعاتی بر روی منقار می باشد؛ یا ریزش غیر منظم پرها یا رویش نامنظم و بی قاعده پرها. جزو بیماری هایی است که در مواردی به صورت پیشرونده با علائم پنهان می باشد. این بیماری می تواند توان پرواز پرنده را نیز تضعیف کند. این بیماری نیز کشنده بوده و درمان مشخصی هنوز برای آن پیدا نشده است.

سندرم کشنده طوطی: به آن سندرم ماکا نیز می گویند. نشانه های آن با افسردگی و بی تحرکی و بی حالی پرنده همراه بوده و می تواند علائمی چون تهوع، بی اشتهایی، از دست دادن وزن و التهاب در چینه دان پرنده داشته باشد. این بیماری را ممکن است بشود با رژیم غذایی به خصوص و درمان به موقع و تغییر محیط و کاهش استرس پیرامون پرنده کنترل کرد.

پرندگان زینتی، حیوانات بسیار حساسی بوده. تنش های محیطی را درک می کنند و در خود بازتاب می دهند. نیاز به نظافت به موقع دارند و عدم رعایت بهداشت می تواند آن ها را سریع تر از سایر حیوانات خانگی بیمار کند. همچنین بسیاری از بیماری ها ممکن است بدون علائم مشخص در آن ها شروع شود و پیشرفت کند. برای اطمینان از سلامت پرنده خود می توانید آن ها را به صورت مرتب نزد پزشک مجرب ببرید و سلامتی اش را چک کنید.