دکتر دامپزشک متخصص حیوانات خانگی
دکتر دامپزشک متخصص حیوانات خانگی
مارس 29, 2023
مرکز نگهداری و پرورش سگ
مرکز نگهداری و پرورش سگ
مارس 29, 2023
نمایش همه
عمل جراحی سگ

عمل جراحی سگ

عمل جراحی سگ

عمل جراحی سگ موضوعی است که نیاز به توجه دارد، چه برای عمل جراحی عقیم سازی سگ و چه برای عمل جراحی سگ برای بیماری. به عنوان صاحب سگ، باید به آن توجه کنید. از فرآیند عمل تا دوره بهبودی. انجام عمل جراحی می تواند یک تجربه استرس زا برای سگ شما باشد. سگ‌ها نیز مانند انسان به یک دوره استراحت و ریکاوری پس از جراحی نیاز دارند.

در این مدت ممکن است نیاز به تغذیه به گونه‌ای داشته باشند که دستگاه گوارش آنها را تحریک نکند. نحوه تغذیه سگ می تواند به بهبودی کمک کند و به ایجاد سیستم گوارشی سالم بعد از عمل جراحی منجر شود. به عنوان راهنمای شما، در اینجا نحوه مراقبت از سگ پس از عمل جراحی آورده شده است. تیم ما همیشه آماده کمک به شماست. هر زمان که به ما نیاز داشتید با ما تماس بگیرید.

دوره نقاهت جراحی سگ

دوره نقاهت برای هر سگ متفاوت است، بسته به نوع عمل جراحی که انجام می شود. اعم از عمل جراحی عقیم سازی سگ، عمل جراحی دندان، عمل جراحی توده و سایر جراحی ها. برای جراحی عقیم سازی سگ، بسته به سگ نر یا ماده، معمولاً 4 تا 7 روز طول می کشد تا زخم جراحی خشک شود. پس از آن توصیه می شود سگ هایی که به تازگی عمل عقیم سازی انجام داده اند. از قلاده الکترونیکی استفاده کنند تا از لیسیدن زخم بعد از عمل عقیم سازی سگ جلوگیری شود. نه تنها این، سگ هایی که به تازگی عمل شده اند نیز باید بعد از 2-3 روز و 7-10 روز پس از آن معاینه شوند.

علاوه بر عمل جراحی عقیم سازی سگ، برخی از سگ ها نیز باید تحت عمل جرم گیری دندان قرار گیرند که معمولاً برای سگ هایی که تارتار بسیار ضخیم دارند و به دندان ها و لثه ها آسیب می رساند، لازم است. در حین عمل جراحی جرم گیری دندان، دامپزشکان مجبورند دندان های آسیب دیده توسط جرم دندان را خارج کنند. بعد از جراحی جرم گیری دندان و برای تمیز و سالم نگه داشتن دندان های سگ می توانید آن را انجام دهید.

جویدن سگ دندانی کوچک و متوسط برای کمک به کاهش تشکیل تارتار برای جراحی توده که باید فوراً برداشته شود. معمولاً دوره نقاهت بسته به محل و همچنین اندازه توده متفاوت است. به طور کلی، دوره نقاهت برای عمل جراحی توده 10-14 روز طول می کشد. اما برای توده های بزرگتر و مکان های دشوارتر زمان بیشتری طول می کشد.

برای برخی از انواع جراحی های جدی، مانند عمل جراحی بافت نرم مانند عمل جراحی شکم، استخوان ها و مفاصل کمی بیشتر طول می کشد. تا بهبود یابند. عمل جراحی بافت نرم سگ معمولاً در عرض 2-3 هفته بهبود می یابد و بهبودی کامل تقریباً 6 هفته طول می کشد. در همین حال، جراحی استخوان و رباط بسیار پیچیده‌تر است و به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد که معمولاً 8 تا 12 هفته طول می‌کشد.

پس از اتمام جراحی سگ، سگ شما معمولاً به دلیل تأثیر داروی بیهوشی کمی خواب آلود به نظر می رسد. پس از عمل معمولاً به سگ مورد علاقه شما چندین دارو مانند مسکن، آنتی بیوتیک و همچنین داروهای ضد التهاب داده می شود. وقتی به خانه می رسید، طبیعی است که سگ مورد علاقه شما ضعیف و خواب آلود به نظر برسد. راه مراقبت از سگ بعد از عمل جراحی این است که به او فضای مناسبی برای استراحت بدهید.

غذا دادن به سگ ها بعد از عمل جراحی

غذا دادن به سگ بعد از عمل جراحی کمی با آنچه شما عادت کرده اید متفاوت است. زیرا ممکن است از بیهوشی که دریافت می کند احساس تهوع داشته باشد. برای غلبه بر این مشکل، وعده های غذایی را کم کم به او بدهید. یا می توانید پس از جراحی سگ توصیه های غذایی را از دامپزشک بخواهید. معمولاً غذاهای مخصوصی برای انجام عملیات خاص وجود دارد و همچنین مطمئن شوید که آب کافی دارد.

تغییر باند سگ بعد از جراحی

جدای از توجه به غذا و سبک زندگی، نحوه مراقبت از سگ پس از جراحی نیز نیاز به توجه به بانداژهای بسته شده دارد. برای به حداکثر رساندن بهبود زخم، مطمئن شوید که بانداژ همیشه خشک و تمیز باشد. به طور مرتب وضعیت باندها را بررسی کنید تا از وضعیت زخم اطمینان حاصل کنید و از وجود بوی نامطبوع یا تورم مطلع شوید. اگر مواردی وجود دارد که شما را نگران می کند، بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

استفاده از یقه الکترونیکی بعد از عمل

استفاده از قلاده پلاستیکی یا آنچه که معمولاً قلاده الکترونیکی نامیده می شود. (یقه الیزابت) یکی از تلاش هایی است که می توان برای جلوگیری از گاز گرفتن، لیسیدن یا خاراندن زخم خود سگ انجام داد. معمولا 2 نوع یقه E وجود دارد که پلاستیکی یا پارچه ای است. هر کدام را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که با اندازه سر و پوزه سگ شما مناسب است.

خیلی کوچک یا خیلی بزرگ ندهید. مهم است که مطمئن شوید سگ از این قلاده های الکترونیکی مخصوصاً در شب یا زمانی که تنهاست استفاده می کند. بنابراین، نحوه مراقبت از سگ ها پس از جراحی است که می تواند در خانه انجام شود. نحوه مراقبت از سگ بعد از جراحی البته بسته به نوع عمل متفاوت است، از همه مهمتر محبت و توجه باعث بهبودی سریعتر آن می شود.

مراقبت از سگ پس از عمل

جراحی روی سگ های خانگی مطمئناً شما را مضطرب و نگران می کند. به همین ترتیب پس از عمل، چیزهای زیادی وجود دارد که باید برای سگ شما آماده شود. احتیاط و صبر بیشتری لازم است زیرا سگ هایی که به تازگی جراحی شده اند معمولا بسیار حساس هستند.

مراقبت از سگ بعد از جراحی

1. آوردن سگ به خانه

قبل از اینکه سگ خود را از کلینیک به خانه بیاورید، ابتدا با دامپزشک مشورت کنید. چه داروهایی باید داده شود و چه درمانی برای سگ شما با توجه به نوع عمل مورد نیاز است.

2. محیطی آرام فراهم کنید

سگ شما برای بهبودی از بدن ضعیف خود نیاز به استراحت زیادی دارد. برای این کار، فضایی آرام و راحت برای سگ خود ایجاد کنید. برای مدتی از سگ های دیگر دور باشید، به خصوص اگر بیش از یک سگ دارید.

3. سگ را تا 24 ساعت پس از جراحی رها نکنید

در 24 ساعت اول پس از جراحی بر سگ خود نظارت داشته باشید. مطمئن شوید که سگ شما در حال خوردن، نوشیدن، ادرار کردن و احساس درد نیست. عدم اجابت مزاج به مدت 1 تا 2 روز پس از جراحی برای سگ ها طبیعی است.

4. غذا را به تدریج بدهید

اثرات داروی بیهوشی باعث می شود سگ شما حالت تهوع داشته باشد، بنابراین گاهی سگ نمی خواهد غذا بخورد. اما نگران نباشید، فقط کمی غذا بدهید تا اشتهای او بازگردد. غذا را بلافاصله در وعده های کامل ندهید، ترجیحا آن را به تدریج بدهید. غذا را به دهان سگ بیاورید و بگذارید خودش بخورد، بدون اینکه مجبور شوید.

5. غذای با کیفیت تهیه کنید.

با غذاهایی که حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات و روی هستند، غذای باکیفیت برای تسریع بهبود زخم های بخیه تهیه کنید. پروتئین خوب پروتئینی است که از مواد طبیعی به دست می آید و از گوشت واقعی تهیه می شود. یک روز پس از جراحی الگوی غذایی سگ خود را به حالت عادی برگردانید. برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید. اگر مجبورید خانه را ترک کنید، بهتر است یک پرستار حیوان خانگی استخدام کنید. تمام اطلاعاتی را که باید بداند به او بدهید.