ویزیت دامپزشک در محل
ویزیت دامپزشک در محل
نوامبر 1, 2022
بیماری پرندگان زینتی
بیماری پرندگان زینتی
نوامبر 30, 2022
نمایش همه
بیمارستان دامپزشکی

بیمارستان دامپزشکی

بیمارستان دامپزشکی

بیمارستان دامپزشکی، یکی از مراکز سلامتی است که در صورت داشتن یک حیوان خانگی یا در صورت داشتن وجدانی بیدار در مواجهه با حیوانی آسیب دیده پیرامون خود، باید به آن مراجعه کنید. انسان ها، گیاهان و حیوانات همه تکمیل کننده دیگری هستند و بقای ما در بقای هم گره خورده است.
رابطه و پیوند انسان و حیوان به سان یک خانواده، موضوعی مدرن و امروزی نیست و قدمتی به طول تاریخ بشر دارد ولی اهمیت دادن و توجه ویژه به حیوانات و تأسیس و استقبال از مراکزی مانند بیمارستان دامپزشکی، دغدغه ای است که در پی رشد فرهنگی پدید آمده است. دسترسی آسان و سریع به بیمارستان دامپزشکی و افزایش تعداد بیمارستان های دامپزشکی مانع تلف شدن حیوانات بیش از گذشته شده است.

حیوانات نیز مانند انسان و چه بسا بیشتر از آنان به مراقبت و رسیدگی نیاز دارند و تشخیص بسیاری از مشکلات و بیماری های آن ها به دلیل نداشتن زبانی مشترک، به جز با چکاپ توسط دامپزشک در بیمارستان دامپزشکی ممکن نیست. به همین دلیل مراجعه و داشتن اطلاعات تماس بیمارستان دامپزشکی مجرب و مسئولیت پذیر، برای شخصی که در خانه اش از حیوانی نگهداری و مراقبت می کند، بسیار ضروری می باشد.

این بیمارستان دامپزشکی دارای بخش اورژانس و بستری می باشد که پس از پذیرش و تشخیص دامپزشک در دسترس مراجعین قرار می گیرد. همین طور بیمارستان دامپزشکی ما دارای مدرن ترین و به روز ترین تجهیزات در بخش جراحی، رادیولوژی، آزمایشگاه می باشد. بخشی در این بیمارستان دامپزشکی، جهت تزریقات و  واکسیناسیون حیوانات در نظر گرفته شده است. افزون بر این ها، بخشی مختص و ویژه با امکانات مورد نیاز پرندگان در نظر گرفته شده است.

خدمات ارائه شده در بیمارستان دامپزشکی شامل این موارد می شود: جراحی عمومی، داخلی، ارتوپدی، بخش دندان پزشکی، تصویربرداری، آندوسکوپی، عقیم سازی، واکسیناسیون حیوانات، صدور شناسنامه و گواهی سلامت برای حیوانات خانگی و …

بخش بستری یکی از پر اهمیت ترین بخش های بیمارستان دامپزشکی می باشد. حیوانات به دلیل آنکه در بسیاری از موارد در رساندن منظور صریح خود و برقراری ارتباط درست دچار مشکل می شوند، باید محیط آماده و محیای بسیاری از نیازهایشان بوده و بستری امن و آرام پیرامونشان را بگیرد تا مضطرب و ناآرام نشوند. بخش بستری حیوانات در بیمارستان دامپزشکی، از حساسیت بالایی برخوردار می باشد و نیازمند داشتن دانش هم در زمینه پزشکی و سلامت و هم در زمینه روانی برای تعامل درست و سالم با حیوانات می باشد.

بخش بستری بیمارستان دامپزشکی باید دارای اشتراکاتی با دنیای واقعی و طبیعی باشد تا حیوان خودش را در محیطی سرشار از پلاستیک و فلز و محاصره انسان ها نبیند. بهبود جسمی حیوانات در گرو آرامش روان آن ها می باشد. بدین منظور بخش بستری را با استفاده از گیاهان و رنگ ها تجهیز کرده تا یادآور طبیعت برای حیوانات خانگی باشد.

بخش بستری بیمارستان دامپزشکی شامل این بخش ها می باشد: بستری عمومی برای گربه ها، بستری عمومی برای سگ ها به تفکیک بزرگ و کوچک، بخش بستری برای بیماری های عفونی گربه ها، بخش بستری برای بیماری های عفونی سگ ها، بخش بستری برای بیماری های ویروسی گربه ها و بخش بستری برای بیماری های ویروسی سگ ها.

رفتار پرسنل بیمارستان دامپزشکی با حیوانات نیز جزو مهم ترین آیتم های انتخاب یک بیمارستان دامپزشکی می باشد. درست است که حیوانات و انسان ها دارای زبانی مشترک نمی باشند ولی کسی که شغلی در ارتباط و تعامل با حیوانات دارد باید با زبان بدن حیوانات آشنا باشد، به آناتومی حیوانات خانگی و رفتار آن ها در مواقع درد، بیماری، خشم، ترس، گرسنگی اشراف داشته و تجربه کافی در برخورد با آن ها را داشته باشد. رفتار پرسنل یک بیمارستان دامپرشکی در احساس آرامش و امنیت محیط برای حیوان خانگی تأثیر می گذارد. به خصوص که حیوانات نیز مانند انسان ها در زمان درد و بیماری کم حوصله تر و ناسازگارتر با محیط می شوند.

بیمارستان دامپزشکی باید تا حد امکان مجهز و مدرن باشد تا شخص صاحب حیوان خانگی و حیوان، در حال بیماری و ناخوشی که دارند، مجبور به ارجاع به بیمارستان دامپزشکی دیگر و جابجایی دوباره حیوان بدحال نشوند.

بخش جراحی بیمارستان دامپزشکی نیز از بخش های اصلی و مهم بیمارستان دامپزشکی می باشد. جراحی هایی که بر روی حیوانات خانگی صورت می گیرد، به سه دسته کلی جراحی اختیاری، اجباری و اورژانسی تقسیم می شوند. برای جراحی های اختیاری مانند ترمیم خرابی های دندان یا عقیم سازی و … نیاز به تعیین وقت قبلی توسط مراجع می باشد ولی برای جراحی های اجباری مثل شکستگی ها و جراحت های عمیق، پاره شدن مثانه، پیچ خوردگی در قسمت روده ها، مسدود شدن مسیر گوارشی و … در اسرع وقت برای جراحی اقدام می گردد.

در این مجموعه، ما با حیوانات، نه از سر وظیفه بلکه آن طور که شایسته آن ها است، رفتار خواهیم کرد و سلامتی جسم و روان آن ها را اولویت خویش قرار می دهیم.