تزریق واکسن حیوانات خانگی
تزریق واکسن حیوانات خانگی
دسامبر 30, 2022
کلینیک دامپزشکی هروی ساقدوش
کلینیک دامپزشکی هروی ساقدوش
دسامبر 30, 2022
نمایش همه
عمل جراحی حیوانات خانگی

عمل جراحی حیوانات خانگی

عمل جراحی حیوانات خانگی

عمل جراحی حیوانات خانگی به سه نوع کلی جراحی روی بافت نرم و بافت سخت، جراحی سیستم عصبی تقسیم می گردد. هرگونه شکافتن غشاء بیرون پوست برای ترمیم و بهبود بیماری و نابهنجاری در بافت و نسوج بدن را عمل جراحی می گویند. عمل جراحی حیوانات خانگی می تواند به دو صورت سرپایی با بی حسی موضعی یا با بیهوشی عمومی همراه باشد که بستگی به شرایط و مشکل دارد.

عمل جراحی حیوانات خانگی

عمل جراحی حیوانات خانگی

عمل جراحی حیوانات خانگی می تواند به شکل ضروری و اجباری یا غیر ضروری و اختیاری باشد. عمل جراحی ضروری حیوانات خانگی، آن دسته از عمل های جراحی را می گویند که به سلامتی حیوانات خانگی منتهی می شوند و در صورت انجام نگرفتن یا به بعد موکول کردن، ممکن است جان حیوانات خانگی به خطر بیوفتد. انواع شکستگی های استخوان ها و عمل های ارتوپدی، پارگی دیافراگم، بیرون زدگی غدد اشکی یا چشم و … از انواع عمل جراحی های ضروری یا اجباری هستند. عمل جراحی های زیبایی حیوانات، عمل جراحی های عقیم سازی و … از عمل جراحی های اختیاری یا غیر ضروری می باشند. عمل های جراحی ضروری بر روی حیوانات خانگی بدون نوبت قبلی و در اولین زمان ممکن انجام می گیرند تا جان حیوان به خطر نیوفتد. عمل جراحی اختیاری حیوانات خانگی، با تعیین وقت قبلی می باشد.

یک دسته از عمل های جراحی رایج، عمل جراحی لثه، فک و دهان حیوانات خانگی است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد: رویش دندان های اضافی، شکستگی دندان یا فک بر اثر سقوط، ضربه یا تصادف، اصلا نامرتبی و وضعیت دندان ها، ترمیم دندان های خراب، وجود بیماری های ژنتیکی یا تروما، تومورهای سطحی، تشخیص نابهنجاری های مادرزادی در قسمت فک و صورت در سنین پایین و …

از عمل جراحی بافت نرم حیوانات خانگی از نوع غیر ضروری می توان به عقیم سازی حیوانات خانگی و عمل دم حیوان را نام برد. گاهی دم حیوانات خانگی باعث آسیب رساندن به خود می شود. از عمل جراحی بافت نرم ضروری می توان به این موارد اشاره کرد: عفونت رحم، بیرون زدگی آلت در حیوانات خانگی نر و ماده، بیرون زدگی چشم، توده های خوش خیم و بدخیم، سوختگی ها و بریدگی های شدید، پیچ خوردگی شدید روده و … نام برد.

یکی از انواع رایج عمل جراحی حیوانات خانگی خارج ساختن جسم خارجی می باشد. وجود جسم خارجی در بدن حیوانات خانگی بر اثر بلعیدن آن صورت می گیرد و مانع تنفس اندام می شود مسیر گوارشی را مسدود می کند، باعث پارگی یا سوراخ شدن بافت های گوارشی می شود. این جسم خارجی می تواند سوزن، استخوان، گیره، پارچه، اسباب بازی و بسیاری چیزها باشد. این مورد باید پس از آگاهی صاحب حیوان و در اسرع وقت صورت بگیرد.

داشتن تجهیزات پزشکی مدرن و پیشرفته از جمله دستگاه های بیهوشی استنشاقی و مونیتورینگ و به کار گیری پرسنل ماهر و حاذق می تواند در نجات جان حیوانات خانگی نقش اساسی داشته باشد و از ریسک عمل جراحی بکاهد.

عمل جراحی عقیم سازی سگ، گربه و خرگوش نیز از موارد رایج می باشد که بر سر اخلاقی بودن یا نبودن آن بحث های زیادی صورت می گیرد ولی در موارد سگ و گربه خیابانی، یکی از راه های سالم و بهینه کنترل جمعیت حیوانات خیابانی می باشد. با این حال عده ای عقیده به انجام این پروسه بر روی حیوانات خانگی خود دارند. در سگ و گربه و خرگوش نر این پروسه به این شکل می باشد که بیضه ها از کیسه بیضه تخلیه می شوند. در نوع ماده این حیوانات خانگی، رحم و تخمدان ها از بدن آن ها خارج می گردد. یکی از مزایای عقیم سازی سگ و گربه و خرگوش این مورد است که با تخلیه این اندام ها، امکان ابتلا به سرطان های پروستات و مجاری ادراری و رحم و تخمدان صفر می شود. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه نیز از بین می رود. احتمال فرار این حیوانات در فصل جفت گیری نیز بسیار کاهش می یابد. این پروسه بهتر است در سنین کم انجام گیرد که حیوانات خانگی به جفت گیری عادت نکرده باشند.

عمل جراحی های ارتوپدی نیز از موارد رایج می باشد که به دلیل سقوط و تصادف و مشکلات مادرزادی و مواردی از این قبیل می باشد که می توان به جراحی جابجایی مفصل ران، پاره شدن ACL و آسیب های زانو می باشند. از آن جایی که موارد ارتوپدی از عمل های سخت و پیچیده در حیوانات خانگی می باشد، ریکاوری طولانی تری داشته و نیاز به مراقبت های بیشتری پس از آن دارد و گاهی چندین جلسه فیزیوتراپی و تمرین حرکتی پس از پروسه بهبودی تجویز می گردد.

تمام انواع عمل جراحی بر روی حیوانات خانگی در این کلینیک دامپزشکی با امکانات و تجهیزات پیشرفته و توسط جراحان و پرسنل مجرب و دلسوز، در محیطی ایمن و استریل انجام می گیرد. جهت مراجعه به پزشک و تعیین وقت با همکاران ما در بخش پذیرش تماس حاصل بفرمایید.