واكسيناسيون گربه
واكسيناسيون گربه
سپتامبر 8, 2020
عقیم سازی سگ
عقیم سازی سگ
سپتامبر 8, 2020
نمایش همه
عقیم سازی گربه

عقیم سازی گربه

عقیم سازی گربه

برای جلوگیری از ازدیاد بسیار زیاد گربه بهتر است که گربه را عقیم نماییم که عقیم سازی گربه توسط دام‍‍‍‍‍‍‍پزشک و عمل جراحی انجام می پذیرد.
عقیم سازی گربه به شدت به صاحبان گربه ها توصیه می شود تا از تولید مثل آن ها جلوگیری شود زیرا عقیم نمودن باعث افزایش عمر گربه های خانگی می شود. عقیم سازی گربه همچنین مانع به دنیا آمدن بچه گربه های ناخواسته را که قرار است بعدا رها شوند و از آن ها مراقبت نشود، می گیرد.

مواردی که قبل و بعد از عمل عقیم سازی باید رعایت شود:

قبل از رسیدن گربه ها به سن بلوغ یا قبل از ۵ ماهگی بایدآنها را به نزد دامپزشک برده تا زمان دقیق عمل به شما گفته شود. انجام آزمایش خون و سایر موارد تشخیصی مثل سونوگرافی، ندادن غذا یک شب قبل از عمل و ناشتا بودن گربه از مواردی است که باید قبل از عمل عقیم سازی گربه رعایت شود.

دادن آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت، اهمیت دادن به تغذیه، استفاده از گردن بند الیزابت به منظور ممانعت از لیس زدن محل جراحی توسط گربه و باز شدن محل زخم (می توانید گردن بند الیزابت را در شکل مربوط به جنبه های اخلاقی گربه مشاهده کنید که به گردنِ گربه بسته شده) از مواردی است که حتماً بعد از عمل باید رعایت شود.

مزایای عقیم سازی گربه

عقیم سازی گربه ماده قبل از اولین دوره فحلی به مقدار قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان های گردن رحم و تخمدان را کاهش می دهد ، از آنجا که بیرون آوردن تخمدان ها باعث کاهش سطح هورمون هایی است که رشد تومورهای سرطانی را افزایش می دهند و بدین ترتیب عقیم سازی گربه ماده شانس ابتلا به سرطاه پستان را در گربه ها بشدت کاهش می دهد. همچنین در نظر داشته باشید در فصل جفت گیری گربه ها ، قابلیت انتشار بیماری های غیر قابل درمان واگیر بین گربه ها بیشتر می شود.

مزایای عقیم سازی گربه نر

عقیم سازی گربه نر مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1 – عقیم سازی گربه نر باعث می شود که گربه های نر کمتر به دنبال گربه های ماده بروند.
2 – عقیم سازی گربه نر باعث کاهش پرخاشگری می شود.
3 – گربه های عقیم کمتر از گربه‌ های دیگر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.
4 – گربه های نر عقیم شده کمتر از گربه‌های دیگر رفتارهای سلطه گرانه دارند.

تغذیه پس از عقیم سازی گربه ها

بعضی از گربه ها پس از عقیم شدن دچار افزایش وزن می شوند بنابراین مهم است صاحب گربه جهت جلوگیری از افزایش ناخواسته وزن گربه مراقب نوع و مقدارکالری غذای گربه باشد. در این موارد معمولا از غذاهای رژیمی مخصوص گربه های عقیم شده استفاده می شود که دامپزشک در این زمینه توضیحات لازم را به اطلاع خواهد رساند.