پرورش سگ
پرورش سگ
دسامبر 30, 2022
تزریق واکسن حیوانات خانگی
تزریق واکسن حیوانات خانگی
دسامبر 30, 2022
نمایش همه
تزریق واکسن حیوانات

تزریق واکسن حیوانات

تزریق واکسن حیوانات

حیوانات برای طول عمر بیشتر و زندگی در بستر زندگی انسانی و سازگار با استانداردهای بهداشتی آن مانند انسان ها نیاز به تزریق واکسن دارند. زیرا در صورت عدم توجه به تزریق واکسیناسیون مناسب هم جان خودشان به خطر می افتد و عمرشان کوتاه می شود و هم برای سلامتی انسان ها و حیوانات پیرامون خود، خطرساز خواهند بود. امروزه تزریق واکسن حیوانات خانگی مانند گربه، سگ، خرگوش، طوطی، همستر و سایر حیوانات و پرندگان خانگی تحت استانداردهای جهانی و بین المللی، در ایران به آسانی و به وفور در دسترس می باشد.

تزریق واکسن حیوانات

تزریق واکسن حیوانات

تزریق واکسن حیوانات به کاهش بیماری های مسری مانند بیماری هاری در سگ ها کمک می کند. تزریق برخی از حیوانات از جمله پرندگان، طوطی و همستر و مانند آن بسیار حساس بوده و نیاز به مهارت ویژه دارد. پرندگان بسیار آسیب پذیر می باشند و نباید به آن ها شک وارد شود و تزریق واکسن توسط فرد بی تجربه و کارنابلد صورت بگیرد. تزریق واکسن سگ به این صورت می باشد که از هفته 6 تا 8 پس از تولد، واکسن های سه گانه، پنج گانه، هفت گانه و  نه گانه به او تزریق می شود. پس از بالغ شدن سگ نیز باید واکسن هاری به صورت هر ساله به او تزریق شود. به نسبت نژاد، جثه و سن و سال این حیوانات و دوز مورد نیاز که برای برخی از سگ ها به میزان بیشتری نیاز می باشد، قیمت تزریق واکسن برای آن ها متفاوت می باشد. واکسن گربه نیز در محدوده سنی 6 تا 8 هفتگی پس از تولد تزریق می شود.

از عوامل تأثیر گذار بر قیمت تزریق واکسن حیوانات، کشور سازنده آن و ترکیبات آن می باشد. به صورت کلی بعضی از انواع واکسن حیوانات مانند واکسن هاری در سگ ها و گربه ها، ضروری می باشد ولی بعضی از بیماری ها ضرورتی نداشته و تزریق واکسن جنبه پیشگیری و تضمین سلامت حیوانات در برابر بیماری های احتمالی دارد؛ بعضی مواقع با ترکیب واکسن های ضروری و غیر ضروری، واکسن معتبری تحت استانداردهای بهداشتی کشورها به جهان ارائه می گردد که قیمت های متفاوتی خواهند داشت. تزریق واکسن باید زیر نظر دامپزشک و با مشورت او و بررسی سوابق حیوانات و شرایط آن ها صورت بگیرد تا برای آن ها مفید واقع شود.

حیوانات خانگی به دو صورت عقیم شده یا عقیم نشده نگهداری می شوند که واکسیناسیون برای هر دو گروه انجام می گیرد. در حیوانات عقیم نشده، رعایت اصولی و درست و منظم واکسیناسیون سبب می شود که در صورت جفت گیری و به دنیا آوردن فرزند، بدن توله حیوان نیز از جهت سلامتی مقاوم تر بوده و پادتن های ساخته شده در بدن مادر به فرزند نیز منتقل شود.

یکی از ضروریات افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند، داشتن دفترچه سلامت حیوانات می باشد. این دفترچه پیشینه نوبت های تزریق واکسن را با جزئیات در خود نگه می دارد. دفترچه سلامت حیوانات به دامپزشک کمک می کند تا سوابق آن ها را به درستی بررسی کند و واکسن درستی تجویز نماید یا در صورت بیماری، اطلاعات کافی جهت درمان حیوانات خانگی داشته باشد تا داروهای مناسب تجویز نماید.

واکسن ها ضروری سگ شامل این موارد می باشند: واکسن هاری که پس از بلوغ باید هر ساله تجویز گردد و برای بسیاری از موارد مانند سفر و خروج حیوان از کشور، ضروری می باشد. اگر سگ به بیماری هاری مبتلا شود می تواند آن را به انسان منتقل کند. واکسن هپاتیت، واکسن دیستمپر که برای سگ هایی که سن آن ها کمتر از 36 ماه می باشد تجویز می گردد. واکسن پارو ویروس، واکسن پارا آنفولانزا.

واکسن های ضروری گربه نیز شامل این موارد می باشند: واکسن های سه گانه گربه یا FVRCP که شامل سه واکسن پن لوکوپنی، هرپس ویروس، کلسی ویروس می باشد و در حدود 2 ماهگی تزریق می گردد. واکسن هاری گربه نیز از واکسن های ضروری این حیوانات می باشد که نه تنها برای آن ها کشنده است بلکه قابل سرایت به انسان ها می باشد. مناسب ترین سن برای تزریق آن سه ماهگی می باشد.

حیوانات خانگی پس از تزریق نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بی اشتهایی، درد خفیف عضلانی در ناحیه تزریق، درد مفاصل، تب خفیف، بی اشتهایی و بی حالی از عوارض طبیعی آن می باشد که با کمی استراحت و مراقبت درمان می گردد ولی علائمی نیز وجود دارد که خطرناک بوده و پس از مشاهده باید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه گردد. این عوارض شامل تنگی نفس، تهوع، اسهال، تب بالا، ضعف و بی حالی شدید، بی قراری عجیب حیوان یا ورم کردن محل تزریق می باشد.

انواع واکسن های حیوانات از معتبرترین برندها، در این مرکز توسط دامپزشک و متخصصین مجرب انجام می گیرد و در مدارک سلامتی حیوانات درج می گردد. بهتر است حیوان خانگی پیش از تزریق توسط دامپزشک ویزیت شده و سوابق تزریق های قبلی بررسی گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت مراجعه با همکاران ما در بخش پذیرش تماس حاصل بفرمایید.