مرکز نگهداری و پرورش سگ
درمان گربه
آوریل 24, 2023
واکسیناسیون در آبزی پروری

واکسیناسیون تلاشی برای ایجاد مصونیت است تا آبزیان در برابر حملات بیماری ناشی از ویروس ها و باکتری ها مصون شوند. سطح حفاظت از بیماری از اجرای صحیح واکسیناسیون به دست می آید. پاسخ بدن آبزیان پس از واکسینه شدن، مواد ایمنی ایجاد می کند تا بتوانند با میکروارگانیسم هایی که آنها را آلوده می کنند مبارزه کنند.

به طور معمول سطح ماده ایمنی در یک زمان یا دوره معین کاهش می یابد. بنابراین لازم است دوباره واکسینه شوند تا سطح ماده ایمنی در آبزیان همیشه حفظ شود. واکسن‌ها می‌توانند حاوی ارگانیسم‌های زنده ضعیف‌شده، واکسن‌های کشته یا غیرفعال یا نوترکیب باشند. (فقط حاوی یک قسمت از ویروس است که نقش مهمی در بیماری دارد، سپس تکثیر می‌شود).

واکسیناسیون آبزیان در آبزی پروری شاید یکی از مهم ترین ابزارها برای کنترل بیماری های باکتریایی در ماهی ها باشد. نه تنها به دلیل پتانسیل پیشگیرانه و اصلاحی آن، بلکه برای مزایای آن برای محیط زیست و سلامت عمومی، که به شدت با درمان های آنتی بیوتیکی در تضاد است. واکسیناسیون در آبزی پروری و موفقیت واکسن‌ها در گونه‌های ماهی تا حد زیادی به دانش کافی در مورد سیستم ایمنی ماهی، تعاملات میزبان محیط بیماری‌ زا و همچنین ویژگی‌های سیستم‌های تولید بستگی دارد.

با این حال، واکسیناسیون در آبزی پروری در محیط های آبی با مشکلاتی مواجه است. باید به جای یک رویکرد دارویی یک جانبه، با رویکردی جامع که شامل استفاده از ابزارهای اپیدمیولوژیک، بالینی، پاتولوژیک، میکروبیولوژیکی و غیره است، مورد توجه قرار گیرد. آبزی پروری روش پرورش حیوانات آبزی در درجه اول برای مصرف انسان است. واکسیناسیون در آبزی پروری و حفظ دام سالم از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتظار می رود رشد واکسیناسیون در آبزی پروری به دلیل افزایش نرخ بیماری در حیوانات آبزی و رشد صنعت آبزی پروری باشد. ماهی بخشی از رژیم غذایی اصلی بسیاری از کشورها است و تقریباً 50 درصد از ماهی های جهان به عنوان غذا مصرف می شود. صنعت آبزی پروری در حال تغییر از درمان های سنتی آنتی بیوتیک به اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون در آبزی پروری است. به طور سنتی، آنتی بیوتیک ها عمدتا مورد استفاده قرار می گرفتند، اما درمان بیش از حد با آنها خطر گسترش و مقاومت باکتریایی را در بین افرادی که این حیوانات آبزی را مصرف می کردند، افزایش می داد.

بازار واکسیناسیون در آبزی پروری بر اساس نوع واکسن، مسیر تجویز و جغرافیا تقسیم بندی می شود. انتظار می رود بخش واکسن های غیرفعال سهم بزرگی در بازار واکسیناسیون آبزی پروری داشته باشد. واکسن‌های غیرفعال، که به عنوان واکسن‌های کشته نیز شناخته می‌شوند. از روش کشتن پاتوژنی استفاده می‌کنند که کشت داده می‌شود و سپس به واکسن تبدیل می‌شود. این واکسن ها رایج ترین واکسن های مورد استفاده علیه بسیاری از بیماری های باکتریایی و ویروسی هستند. اگرچه به دوزهای یادآور نیاز دارد، اما احتمال بازگشت پاتوژن یا تداخل با سیستم بسیار کم است.

واکسن‌های غیرفعال از جمله واکسن‌هایی هستند که تائید شده‌اند و به صورت تجاری در دسترس هستند. برخی از واکسن ها برای بیماری هایی مانند کم خونی ماهی قزل آلا عفونی، ویروس پانکراس عفونی و غیره در دسترس هستند. واکسن‌های DNA می‌توانند هم ایمنی هومورال و هم ایمنی سلولی را در حیوانات آبزی ایجاد کنند.

آنتی ژن در سلول میزبان آن را قادر می سازد تا پاسخ ایمنی طولانی مدت را القا کند. انتظار می رود بیماری هایی مانند: نکروز خونساز عفونی، تأثیر مثبتی بر بازار واکسن DNA داشته باشد. به عنوان مثال، Apex-IHN، یک واکسن DNA، در برابر این بیماری بسیار موثر شناخته شده است. علاوه بر این، واکسن‌های DNA در توسعه کارآمد هستند زیرا تولید سریع امکان‌پذیر است.

که انتظار می‌رود رشد بازار بخش‌های واکسن DNA را تحریک کند. به دلیل رشد صنعت آبزی پروری و توسعه واکسیناسیون، سهم بزرگی در بازار جهانی واکسیناسیون در آبزی پروری است. بار فزاینده بیماری هایی مانند بیماری نکروز حاد کبدی پانکراس، میکروسپوریدیوز کبدی پانکراس و سایر موارد نیاز به مدیریت بهداشت حیوانات آبزی را ضروری می کند. انتظار می‌رود که بازار واکسیناسیون در آبزی پروری درصدی را ثبت کند.

آبزی پروری عمل پرورش حیوانات آبزی در درجه اول برای مصرف انسان است و حفظ دام سالم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. انتظار می رود رشد بازار واکسیناسیون در آبزی پروری با افزایش نرخ بیماری در حیوانات آبزی و صنعت رو به رشد آبزی پروری تقویت شود. واکسیناسیون به جلوگیری از درمان های گران قیمت برای بیماری های قابل پیشگیری کمک می کند.

واکسیناسیون از بیماری هایی که از حیوانی به حیوان دیگر و همچنین از حیوانی به انسان منتقل می شود جلوگیری می کند. ما نیاز به واکسیناسیون آبزیان داریم تا در طول رشد دچار بیماری نشوند. روش های مختلفی وجود دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم. هم از طریق تزریقی، خوراکی، هم از طریق غوطه وری در محلول واكسن؛ این فعالیت واکسیناسیون، تلاش اولیه پرورش دهندگان در جلوگیری از ورود بیماری به آبزیان است. علاوه بر این، استفاده های دیگر برای افزایش ایمنی است.

توسعه واکسن های محافظ و استفاده صحیح از آنها برای واکسیناسیون در آبزی پروری موفق ضروری است. واکسیناسیون در آبزی پروری باید قبل از قرار گرفتن در معرض پاتوژن انجام شود تا زمان کافی برای ایجاد ایمنی فراهم شود. مسیر ایمن سازی مورد استفاده نیز انتخابی است و بسته به نوع واکسن، هزینه، اندازه و تعداد ماهی هایی که باید واکسینه شوند و همچنین هدف از ایمن سازی بستگی دارد. در آبزی پروری معمولا از سه روش واکسیناسیون استفاده می شود: تزریقی، غوطه وری و ایمن سازی خوراکی

روش های استفاده واکسیناسیون در آبزی پروری

روش خوراکی: یکی از روش های ساده ایی است که برای واکسیناسیون ماهی ها استفاده می شود. به روش خوراک باکتری ها را وارد بدن ماهی ها می کنند. روش واکسیناسیون خوراکی بسیار مقرون به صرفه است. حتما نیاز به دوز یادآور در روش خوراکی است. و از معایب این روش درصد خطای آن است.
روش غوطه وری: که در این روش ماهی ها برای تایم مشخصی در محلول واکسن قرار می گیرند تا واکسینه شوند.

و روش تزریقی هم یکی از راههای واکسیناسیون است. به شیوه ی تزریق زیر جلدی، و عضلانی و داخل صفاقی انجام می شود. که بیشتر از تزریق داخل صفاقی بهره می برند. ولی در کل استفاده از روش تزریق در سطح وسیع در اجرا با مشکلات بسیاری مواجه است؛ من جمله صید و تزریق تک تک ماهی ها، صرف وقت و هزینه بالا. اما نسبت به روش های دیگر روش تزریقی موثرتر است.

بیماری ها مانعی برای رشد پایدار و سالم آبزی پروری هستند. توسعه و استفاده از واکسیناسیون در آبزی پروری، ایمن ترین و موثرترین راه برای پیشگیری از بیماری های آبزیان و حفظ سلامت و پایداری آبزی پروری است. تقاضای فزاینده برای ماهی و سایر آبزیان چهره آبزی پروری را تغییر داده است. بیماری های ویروسی آبزیان خسارات اقتصادی جدی به آبزی پروری وارد می کند.

تخمین زده می شود که 10٪ از تمام آبزیان پرورشی به دلیل بیماری های عفونی می میرند. بنابراین آشکار است که کنترل بیماری در آبزی پروری امری فوری است. واکسیناسیون در آبزی پروری، به عنوان یک ابزار کنترل اکولوژیکی سبز، به یک فناوری اصلی برای کنترل جهانی بیماری های حیوانات آبزی تبدیل شده است. چشم انداز خوبی در توسعه صنعت آبزی پروری در جهان دارد. واکسیناسیون در آبزی پروری موثرترین راه برای پیشگیری و کنترل بیماری های ناشی از ویروس ها و باکتری ها است.