خرید گربه آپارتمانی
ناخن گیری سگ
جولای 13, 2020
واکسیناسیون سگ

واکسیناسیون سگ ها نقش اساسی در محافظت سگ ها در برابر بسیاری از بیماری های ویروسی و حتی کشنده دارد. برای محافظت از پت خود در برابر بیماری های ویروسی سگ سانان، باید همیشه برنامه واکسیناسیون سگ به صورت منظم تکرار شود. حتی اگر سگتان در یک محیط بسته مثل خانه است، باز هم مهم است که واکسیناسیون سگ انجام شود، زیرا بسیاری از بیماری ها از طریق هوا منتقل می شوند و می توانند به راحتی از طریق یک پنجره باز به سگ ها انتقال یابند. همچنین ریسک اینکه سگتان به صورت ناگهانی از منزل بیرون برود، نیز همیشه وجود دارد.اگر به تازگی صاحب حیوان خانگی مثل سگ شدید حتما دغدغه موضوعاتی مثل واکسن سگ ، واکسن هاری سگ ، واکسن های سگ واکسیناسیون سگ و عوارض واکسن چندگانه سگ را دارید. آدم‌های زیادی در دنیا، عاشق نگهداری از حیوانات هستن و خیلی از اونها، سگ و یا گربه رو برای نگهداری انتخاب می‌کنند.

اگر موهبت داشتن حیوان خانگی رو دارید و از بین اونها، سگ ها رو برای نگهداری انتخاب کردید، پیشنهاد می‌کنیم واکسیناسیون سگ‌ های خانگی را به موقع انجام دهید .اگر واکسیناسیون سگ به موقع انجام نشود در برابر تعداد زیادی از بیماریها آسیب پذیره و ممکنه بر اثر ابتلا به یکی از این بیماریها تلف بشه. مطمئنا به عنوان صاحب سگ نمی‌خواهیم خطری سلامتی سگمون رو تهدید کند . با انجام واکسیناسیون سگ به موقع و روزآمد برای حیوانتان ازابتلا او به بیماری‌های خطرناک پیشگیری کنید و به حفظ سلامتی حیوانتان کمک کنید. هزینه پیشگیری بیماری یقینا کمتر از هزینه های درمان بیماری خواهد بود. واکسیناسیون سگ‌ ها شامل واکسن چندگانه و هاری می‌باشد. واکسن چند گانه در خود عوامل بیماری‌زای بیماری‌های مقابل را جای داده است: پاروو، دیستمپر، هپاتیت، آنفولانزا، لپتوسپیروز یعنی ۵ بیماری.

زمان مناسب واکسیناسیون سگ

هنگامی که توله سگ شما 6 تا 8 هفته سن دارد، می تواند اولین واکسیناسیون خود را انجام دهد که معمولا دوره اولیه نامیده می شود و این شامل دو یا سه تزریق است که به فاصله 2 تا 4 هفته انجام می شود که برخی از توله سگ ها در حالی که هنوز نزد پرورش دهنده خود هستند اولین واکسیناسیون سگ را انجام می دهند. واکسیناسیون سگ شما به شکل منظم باعث می شود تا ایمنی او در برابر تعدادی از بیماری های سگ محافظت شود که اگر واکسن های سگ شما تمام شده و به تاخیر افتاده است، ممکن است نیاز به شروع مجدد دوره داشته باشند، که دامپزشک شما با شما صحبت خواهد کرد و آنها این تصمیم را با شما بر اساس خطر بیماری محلی و سابقه پزشکی سگ شما خواهند گرفت. البته در شرایط عادی سگ های بالغ هر سال یک واکسیناسیون سگ را انجام می دهند و با دامپزشک خود صحبت کنید تا در مورد مناسب ترین گزینه ها برای سگ خود صحبت کنید و هنگامی که هر سگی دوره اولیه تزریق خود را انجام داد، تنها به یک تزریق در سال پس از آن نیاز خواهد داشت تا این ایمنی را بالا نگه دارد.

اهمیت واکسیناسیون سگ

واکسن بخش مهمی از روال مراقبت‌های دامپزشکی سگ شما هستند، اما فهمیدن اینکه به کدام واکسن‌ها نیاز دارند و زمانی که به آنها نیاز دارند، ممکن است گیج کننده باشد زیرا هنگامی که واکسن‌ های هسته ‌ای را در مقابل واکسن‌های غیر هسته‌ ای اضافه می‌کنید (واکسن‌های اجباری در مقابل واکسن ‌هایی که دامپزشک شما توصیه می‌کند)، واکسیناسیون سگ می‌تواند حتی پیچیده‌تر شود. البته هنگامی که کارت های یادآوری واکسیناسیون سگ را از مطب دامپزشک خود دریافت می کنید، لیستی از واکسن های سگ را می بینید که حیوان خانگی شما باید برای آن ها استفاده کند که برای کمک به رمزگشایی آن ها و درک اینکه حیوان خانگی شما هر چند وقت یکبار به کدام واکسن نیاز دارد که در آن یک جدول برنامه اولیه واکسیناسیون سگ وجود دارد که باید دنبال کنید.

از آنجایی که درک نیازهای واکسیناسیون سگ شما برای ارائه بهترین مراقبت از آنها مهم است، چرا چند دقیقه برای یادگیری اصول اولیه واکسیناسیون سگ و برنامه آنها وقت صرف کنید زیرا واکسن تهیه شده از میکرو ارگانیسم ‌های کشته یا تغییر یافته است که در بدن تزریق می‌شود که این واکسن سیستم ایمنی را تحریک می کند تا نحوه مبارزه با میکروارگانیسم را بیاموزد تا در صورت مواجهه با میکروارگانیسم در آینده، سگ یا بیمار نشود یا بیماری شدید تری داشته باشد. در واقع ایمنی واکسیناسیون سگ مجموعه پیچیده ای از مکانیسم های دفاعی است که به وسیله آن حیوان می تواند در برابر بیماری یا عفونت مقاومت کند یا حداقل در برابر پیامدهای مضر عفونت مقاومت کند و اجزای اصلی این دفاع ها گلبول های سفید هستند که همه موجودات بیماری های عفونی (ویروس ها، باکتری ها، تک یاخته ها، قارچ ها و غیره) دارای اجزایی به نام آنتی ژن هستند و هر موجودی دارای آنتی ژن های منحصر به فردی است که این آنتی ژن ها در روند واکسیناسیون سگ باعث می شوند گلبول های سفید با تولید آنتی بادی پاسخ دهند که آنتی بادی ها مسئول شکست ارگانیسم و حذف آن از بدن هستند.

البته به این دلیل که سیستم ایمنی دارای حافظه است، به طوری که قرار گرفتن در معرض آنتی ژن مشابه در آینده منجر به پاسخ بسیار سریعتر می شود واکسیناسیون سگ پاسخ سریع معمولاً عفونت جدید را قبل از ایجاد بیماری جدی در فرد متوقف می کند و چنین حافظه ایمنی بسته به ارگانیسم خاص می تواند با گذشت زمان و گاهی به سرعت محو شود و البته زمانی که در معرض یک گونه خاص مضر میکروارگانیسم قرار می‌گیرید، یا زمانی که حیوان تحت استرس یا استرس بی‌ رویه قرار می‌گیرد، گاهی اوقات ایمنی ممکن است از بین برود که سیستم ایمنی سرکوب شده است. زیرا واکسیناسیون سگ مصونیت مطلق نیست و گاهی اوقات هنگامی که در معرض یک گونه خاص مضر از میکروارگانیسم قرار می گیریم، یا زمانی که حیوان به دلیل بیماری دیگر یا داروهای خاص تحت فشار قرار می گیرد یا سیستم ایمنی بدن او سرکوب می شود، ایمنی ممکن است تحت تأثیر قرار می گیرد.

تعداد دوز واکسیناسیون سگ

برای بررسی تعداد دوز های واکسیناسیون سگ دو دلیل وجود دارد. اولاً، بدون آزمایش پیچیده، نمی‌توان فهمید که چه زمانی یک توله محافظت غیر فعالی را که از مادرش دریافت می‌کند، از دست داده است و کاهش زودهنگام آنتی بادی مادری توله سگ می تواند آن را در سنین بسیار پایین مستعد ابتلا به عفونت کند که یک ایمنی قوی مادر در واقع می تواند با واکسیناسیون زودهنگام تداخل داشته باشد و دوم اینکه، به ویژه در مورد واکسن های کشته شده، دوز اول یک دوز اولیه است و دوز دوم پاسخ به سطح ایمنی بالاتر و طولانی تر را افزایش می دهد. سگ ها ممکن است از طیف وسیعی از بیماری های بد رنج ببرند، که برخی باعث ناراحتی زیادی می شوند و برخی دیگر می توانند باعث مرگ شوند که خوشبختانه، ما می توانیم با استفاده از واکسیناسیون سگ از سگ های خود در برابر برخی از این موارد محافظت کنیم و این واکسیناسیون سگ یک راه عالی برای مصونیت سگ شما در برابر برخی از بدترین بیماری های عفونی است و مطمئن شوید که آنها تا آنجا که می توانند ایمن هستند.

واکسیناسیون سگ به صورت تزریق سالانه انجام می شود که ایمنی را بالا نگه می دارد و سگ شما را محافظت می کند و تنها واکسنی که از طریق تزریق انجام نمی شود، سرفه لانه است. این از طریق یک واکسن سالانه داخل بینی داده می شود و این واکسن را درست در جایی که برای ایجاد مصونیت موضعی لازم است دریافت می کند که اگرچه مهم است که سگ شما هر سال یک قرار واکسیناسیون داشته باشد، اما همه واکسن ها در هر قرار ملاقات داده نمی شوند و این به این دلیل است که واکسن‌های مختلف برای مدت زمان متفاوتی دوام می‌آورند، دامپزشک شما می ‌تواند در مورد برنامه سگتان به شما بگوید و سگ شما هر سال حداقل به یک واکسیناسیون سگ نیاز دارد، با این حال، حیوان خانگی شما باید حداقل یک بار در سال به عنوان بخشی از مراقبت های بهداشتی عمومی خود، معاینه کامل سلامتی خود را انجام دهد و این به دامپزشک شما کمک می کند تا بررسی کند که هیچ مشکل سلامتی در حال توسعه قابل تشخیص نیست.

در مورد واکسیناسیون سگ نظرات خوبی وجود دارد مبنی بر اینکه اکثریت قریب به اتفاق سگ ها در برابر دیستمپر ویروسی، هپاتیت و پارو ویروس به مدت سه سال پس از دوره اولیه واکسیناسیون محافظت می شوند و داده های مشابهی برای پان لوکوپنی و لوسمی گربه در گربه ها وجود دارد، و به همین دلیل دامپزشکان ما واکسن هایی را با دقت انتخاب کرده اند که فواصل طولانی بین واکسیناسیون علیه این بیماری ها را امکان پذیر می کند و به همین دلیل برای سایر بیماری ها مانند لپتوسپیروز در سگ ها و آنفولانزا محافظت از واکسن بیشتر از 12 ماه طول نمی کشد که به همین دلیل است که واکسیناسیون سگ مجدد در برابر برخی بیماری ها به صورت سالانه توصیه می شود. این بدان معناست که اگر به کارت واکسیناسیون سگ خود نگاه کنید، متوجه خواهید شد که اگرچه سگ شما هر سال واکسیناسیون می کند، اما همیشه در برابر همان بیماری ها قرار نمی گیرد.