مرکز درمانی حیوانات خانگی
ویزیت حیوانات در محل
نوامبر 30, 2022
واکسن سگ

واکسن سگ، باید حتما و به موقع زده شود تا مانند واکسیناسیون در انسان ها از امراض گوناگون جلوگیری کند. عملکرد واکسن حیوانات از جمله سگ درست مانند عملکرد واکسن انسان با هدف پیشگیری از بیماری های خطرناک شایع در میان سگ ها و بالا بردن سیستم ایمنی آن ها می باشد. واکسن حیوانات حاوی بیماری خفیف شده ای است که قرار است بدن در مقابل آن بیماری مقاوم سازی شود و به آنتی بادی های ویژه آن بیماری تجهیز شود. سهل انگاری در واکسیناسیون سگ ممکن است سبب بیماری حیوان شود.

بیماری سگ علاوه بر درد و رنجی که در او به وجود می آورد، باعث درد و رنج افراد خانواده در دیدن سگ در حال و بستر بیماری نیز می شود. علاوه بر تمام این ها برخی از بیماری ها میان انسان و حیوانات قابل سرایت بوده و بیماری می تواند شما یا افراد ضعیف تر خانواده را که سیستم ایمنی قوی ای ندارند، درگیر کند. واکسیناسیون سگ به دو دسته واکسن های ضروری یا اصلی و واکسن های اختیاری یا غیر اصلی تقسیم بندی می شود.

واکسیناسیون اختیاری سگ به چندین عامل بستگی دارد: اینکه شما در کدام ناحیه آب و هوایی زندگی می کنید و در پیرامون و جغرافیای شما چه بیماری های واگیرداری وجود دارد که امکان ابتلای سگ به آن ها وجود دارد؛ سگ شما در محیط های خانگی و آشنا رفت و آمد می کند یا به پارک و جمع حیوان های دیگر یا آرایشگاه های مخصوص حیوانات می رود یا نه؛ تا چه حد در طبیعت به سر می برد و یا به مسافرت و شرایط آب و هوایی گوناگون می رود و از همه مهمتر شرایط سیستم ایمنی بدن سگ به چه میزان است و چه ایجاب می کند.

از انواع واکسیناسیون اختیاری می توان به این موارد اشاره کرد: واکسن لپتوسپیروز، واکسن کنل کاف، واکسن کروتالوکس آتروکس، واکسن بوردتلا، واکسن لایم.

واکسن های ضروری و اصلی ای که هر سگی باید بزند

واکسن پاروویروس: پارو ویروس نوعی از بیماری عفونی است که میزان سرایت بالایی دارد و متأسفانه در میان سگ ها پس از ابتلا تا نود درصد باعث مرگ می شود و از علائم آن اسهال خونی، بی حالی، کم آبی مفرط بدن، بی اشتهایی و تهوع به صورت مکرر می باشد.
واکسن دیستمپر: این بیماری نیز میزان سرایت و کشندگی بالایی داشته و بیماری خطرناکی می باشد. از دسته بیماری های ویروسی است و روی ریه ها، سیستم عصبی سگ و روده ها تأثیر ویران گر می گذارد. از علائم این بیماری می توان به ذات الریه شدید، تب، آنسفالیت و … اشاره کرد.

واکسن هپاتیت: این بیماری نیز در سگ ها سرایت بالایی دارد و کشنده می باشد به خصوص در توله سگ. از دسته بیماری های عفونی است و مرکز تخریب و هدف بیماری، کبد می باشد. هپاتیت در آن ها موجب عفونت در دستگاه تنفسی، تب و آسیب به کلیه ها نیز می شود.

واکسن هاری: کشنده ترین و مشهورترین بیماری در میان این حیوانات می باشد که قابل سرایت از حیوان به انسان می باشد. از دسته بیماری های ویروسی است و مغز و نخاع سگ را درگیر می کند. از طریق گاز گرفتگی و زخم های آن، به انسان سرایت می کند. متاسفانه در حدود صد در صد موارد سرایت بیماری هاری از حیوان به انسان موجب مرگ می شود.

یکی از انواع واکسن سگ، واکسن سه گانه DPA می باشد که شامل سه بیماری دیستمپر، آدنوویروس یا هپاتیت، پاروویروس می باشد. اگر واکسن پاراآنفلوانزا که غیراصلی است، در این ترکیب قرار گیرد، نام آن به DAPP یا DHPP تغییر می کند. واکسن DPA یا DAPP را هر سه سال یکبار به سگ تزریق می کنند. اگر در روند واکسیناسیون و نظم آن خللی وارد شد، بهتر است که به پزشک مراجعه شود تا در صورت ضرورت آن را تقویت کند.

در میان واکسن های غیر اصلی، بوردتلا و پاراآنفلوانزا، پرتقاضاتر می باشد و دلیل آن مشکلات ناشی از این بیماری ها و سرایت بالای آن ها است. این دو بیماری هر دو موجب سرفه شدید می شوند که واگیردار نیز هست. موجب بیماری عفونی تنفسی می شود. که به آن سرفه لانه نیز می گویند.

واکسن آنفولانزای سگ نیز از انواع غیراصلی و اختیاری ولی مفید می باشد. علائم آنفولانزای سگ ها نیز تب، آبریزش و سرفه می باشد و میزان سرایت بسیار بالایی به خصوص در فصول شیوع و در میان سگ هایی که به محیط های عمومی تردد دارند، وجود دارد. برای آنفولانزا دو سویه کشف شده است که این واکسن آنفولانزا، بدن این حیوانات را نسبت به هر دو سویه مقاوم می کند.

برای واکسیناسون سگ خود و بررسی سیستم ایمنی و شرایط ویژه جسمی و سوابق او به مرکز ما مراجعه کنید تا دامپزشک مجرب و حاذق با بررسی سبک زندگی، ویژگی های جسمی و سوابق واکسیناسیون، واکسن های مناسب را برای حیوان خانگی شما تجویز نماید.