واکسیناسیون گربه خانگی
درمان بیماری سگ
آوریل 19, 2022
بهترین زمان واکسیناسیون سگ

یکی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های مربوط به صاحبان سگ، بهترین زمان واکسیناسیون آنها می باشد. باید همین جا این نکته را به شما بگوییم که این واکسن ها می تواند بر اساس محل زندگی سگ و بیماری های رایج سگ در آن منطقه جغرافیایی متفاوت باشد. با این حال برای درک بهترین زمان واکسیناسیون سگ در کنار ما باشید. مهمترین واکسن هایی که به همه سگ ها تزریق می شوتد عبارتند ازک دیستمپر، هپاتیت، پاراآنفولانزا، پاروویروس و هاری می باشد.

برای فهمیدن بهترین زمان واکسیناسیون سگ، این حیوان ها را بر اساس سن به دو گروه تقسیم می کنند:

1. گروه اول شامل سگ هایی می شود که سن آنها وقتی نزد دامپزشک آورده می شوند کمتر از 16هفته که برابر  4 ماه است.
  2. گروه دوم شامل سگ هایی هستند که سن آنها هنگام مراجعه به دامپزشک از 4 ماه که معادل 16 هفته است بیشتر می باشد.

باید به این نکته توجه کنید که بهترین زمان واکسیناسیون سگ برای هر دو گروه با هم متفاوت می باشد. در مورد سگ های دسته اول باید بگوییم که بهترین زمان واکسیناسیون سگ و اولین واکسن آن در سن 6 تا 8 هفتگی می باشد و نوبت دوم تزریق را بهتر است که در 9 تا 11 هفتگی انجام دهید. بهترین زمان واکسیناسیون سگ برای نوبت سوم بین 12 تا 16 هفتگی می باشد. در برخی از نژادهای سگ مانند ژرمن شپرد و روتوایلر که در مقابل بیماری پاروویروس آسیب پذیرتر می باشند بهتر است که چهارمین دوز واکسن را هم تزریق نمایید. با توجه به گفته های بالا باید بگوییم که تا آخر 4 ماهگی سگ، باید حداقل 3 نوبت در بهترین زمان واکسیناسیون سگ که گفته شد، حیوان خود را واکسینه نمایید. به این نکته هم توجه کنید که اگر بین نوبت های واکسیناسیون سگ وقفه بیوفتد، ممکن است که حیوان شما دچار بیماری شود.

بهترین زمان واکسیناسیون سگ های دسته دوم که سن بزرگتر از 4 ماه دارند و واکسنی به آنها تزریق نشده است، در اولین مراجعه به دامپزشک باید اولین دوز واکسن را به حیوان تزریق کرد. لازم است که انجام واکسیناسیون را 3 تا 4 هفته بعد دوباره تکرار کرد. بهترین زمان واکسیناسیون سگ بعد از دریافت این واکسن ها به این صورت است که سال بعد 1 بار یادآور واکسن به حیوان تزریق شود و بعد از آن هر 3 سال یکبار انجام واکسیناسیون را باید تکرار کنید.

بهترین زمان واکسیناسیون سگ در برابر بیماری هاری بین 12 تا 16 هفتگی سگ می باشد که بعد از اولین نوبت این واکسن باید حیوان خود را هر سال و تا آخر عمر بکبار واکسینه نمایید.