معاینه و درمان پرندگان زینتی
سپتامبر 8, 2020
واكسيناسيون گربه

نقش واكسيناسيون در بدن گربه

سیستم ایمنی نقش اساسی در حفظ سلامت حیوان دارد و یکی از مهمترین وظایف آن، مقابله با عفونت ­های ناشی از ویروس­ ها، انگل­ ها و باکتری­ ها در طول زندگی گربه می‌­باشد.واكسيناسيون گربه ، حاوی آنتی ژن هایی است که سیستم ایمنی بدن حیوان را کمی تحریک می‌کند اما باعث بیماری نمی‌شود؛ در واقع باعث می‌شود در زمان قرارگیری گربه در معرض بیماری واقعی، سیستم ایمنی بدن او کاملاً آماده باشد، از شدت بیماری بکاهد و یا کاملاً آن را از بین ببرد.

با اينكه در زمان واکسیناسیون گربه ، سیستم ایمنی بدن آنها بدان پاسخ دفاعی می‌دهد، اما واکسیناسیون گربه به نوعی دست دوستي به بدن آنها داده و به سیستم ایمنی آنان کمک می‌کند تا بدنشان برای مبارزه با انواع بیماری های گربه كه تهدیدکننده حیات آنها هستند، آمادگی لازم را داشته باشد.

از ديگر علل واكسيناسيون گربه

کاهش هزینه های درمان
کمک به ادامه ی حیات وحش
جلوگیری از انتقال بیماری از حیوان به حیوان
جلوگیری از انتقال بیماری از حیوان به انسان

مناسب ­ترین زمان برای واکسیناسیون گربه

چنانچه قصد نگهداري و سرپرستی حيوان خانگي چون گربه را داريد بايد مطلع باشيد كه زمان واکسیناسیون گربه يكی از مهم ترين موارد براي پيشگيری از انواع بيماری ها در آنهاست.

طبق راهنماي واکسیناسیون گربه، تزريق اولين واكسن و اولین مقدار از واکسن سه گانه یا چهار گانه از حدود ۲ ماهگی شروع شده و بايد به بدن او تزریق گردد. در حقيقت بهترین زمان برای واکسیناسیون گربه ، تزریق واکسن ­های اصلی به آنها و درمان انگلی شش­ هفتگی است و پس از آن، باید تکرار آنها هر سه الی چهار هفته یکبار انجام شود و این کار تا دوازده­ هفتگی ادامه یابد.

برنامه واکسیناسیون گربه، از سری مواردی است؛ که در نگهداری و مراقبت از گربه خانگی بسیار مهم است؛ و از جایی که رعایت زمانبدی تعیین شده، در برنامه واکسیناسیون گربه به سلامت این حیوان خانگی مرتبط است، بنابراین توجه به آن یک امر ضروری دراصول نگهداری از گربه به شمار می‌آید. برنامه واکسیناسیون گربه در راستای پیشگیری از ابتلای گربه به خیلی از بیماری‌ها در نظر گرفته شده؛ و در جلوگیری از بیماری گربه نقش فراوانی دارد؛ توجه به نحوه واکسیناسون و همین طور عوارض بعد از واکسیناسیون گربه و نحوه مراقبت بعد از واکسن گربه؛ از نکاتی است، که تحت نظر یک فرد متخصص جمع بندی شده و باید در اختیار شما گذاشته شود.