کلینیک دامپزشکی هروی ساقدوش
کلینیک دامپزشکی هروی ساقدوش
دسامبر 30, 2022
دامپزشک حیوانات
دامپزشک حیوانات
ژانویه 29, 2023
نمایش همه
تزریق واکسن سه گانه گربه

تزریق واکسن سه گانه گربه

تزریق واکسن سه گانه گربه

امروزه ما در کلینیک دامپزشکی خود بر مراقبت های پیشگیرانه تمرکز می کنیم تا در وهله اول از بروز بیماری ها و اختلالات رایج جلوگیری کنیم. زیرا هنگامی که معاینات منظم پزشکی ، واکسیناسیون حیوانات خانگی و پیشگیری از انگل با هم ترکیب شوند، پایه ای قوی برای مراقبت های بهداشتی روتین حیوان شما تشکیل می دهند.

همچنین مراقبت های پیشگیرانه بهترین شانس را برای زندگی طولانی و سالم به حیوان خانگی شما می دهد. تیم ما با شما همکاری خواهد کرد تا یک برنامه مراقبت پیشگیرانه سفارشی برای گربه شما، با تزریق واکسن سه گانه گربه، متناسب با نیازهای منحصر به فرد آن ایجاد کند. واکسیناسیون گربه در اولین سال زندگی، مانند تزریق واکسن سه گانه گربه، مهم است و بچه گربه ها برای محافظت از آنها در برابر بیماری های جدی به تزریق ها واکسن نیاز دارند.

اولین مرحله واکسن گربه، تزریق واکسن سه گانه گربه در سن 8 هفتگی است که پس از آن تا سن 4 ماهگی هر 3 تا 4 هفته واکسن یادآوری سه گانه گربه تزریق می شود. همچنین واکسیناسیون گربه شامل واکسن های هاری، ویروس لوسمی، ویروس نقص ایمنی و پریتونیت عفونی گربه ها نیز می باشد و تزریق واکسن سه گانه گربه میکروب آماده است که شبیه عوامل عفونی مانند باکتری ها یا ویروس ها عمل می کند اما بیماری زا نیست.

هنگامی که به حیوان داده می شود، سیستم ایمنی بدن را برای محافظت در برابر این عوامل عفونی آموزش می دهد. پس از تزریق واکسن سه گانه گربه، سیستم ایمنی برای شناسایی عوامل عفونی با تولید پروتئین هایی به نام آنتی بادی یا فعال کردن سلول های خاص برای کشتن عوامل بیماری، آموزش داده می شود.

هنگامی که تزریق واکسن سه گانه گربه انجام می شود، بدن گربه پادتن تولید کرده و سلول هایش را فعال می کند که عوامل را شناسایی می کند و یک پاسخ ایمنی ایجاد می کند که منجر به از بین بردن عامل مهاجم می شود. این در حالی است که تزریق واکسن سه گانه گربه که در کلینیک ما انجام می شود.

تزریق واکسن سه گانه گربه

یکی از بزرگترین دستاوردها در پیشگیری از بیماری های گربه است و با این همه هیچ واکسنی 100 درصد مؤثر نیست. تزریق واکسن سه گانه گربه در هر گربه ای درجه حفاظت یکسانی ایجاد نمی کند و به همین دلیل، قرار گرفتن حتی گربه‌های واکسینه شده با گربه‌های دیگر یا محیط‌هایی که ممکن است عوامل عفونی در آنها یافت می ‌شود همچنان باید به حداقل برسد.

بچه گربه ها به دلیل سیستم ایمنی نابالغشان مستعد ابتلا به انواع عفونت ها هستند. بنابراین، تزریق واکسن سه گانه گربه در زمان مناسب و به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض عوامل عفونی بسیار مهم است، به ویژه در بچه گربه هایی که سابقه شیردهی کافی از مادر برای آنها ناشناخته است. بچه گربه ها تزریق واکسن سه گانه را در یک دوره 12 تا 16 هفته ای دریافت می کنند که از سن 6 تا 8 هفتگی شروع می شود.

البته واکسیناسیون های اولیه موثر نیستند زیرا بچه گربه ها آنتی بادی های محافظ مفیدی را در شیر مادر خود در چند ساعت اول پس از تولد می خورند، اما این آنتی بادی ها همچنین در پاسخ آنها به واکسن ها اختلال ایجاد می کنند. آنتی بادی‌ هایی که در حین شیردهی توسط بچه گربه خورده می ‌شوند، تنها چند هفته دوام می ‌آورند، بنابراین بسیار مهم است که بچه گربه‌ها را در زمان مناسب واکسینه کنید تا اطمینان حاصل شود که پس از کاهش آنتی‌ بادی‌ های مادر، همچنان محافظت می ‌شوند.

تزریق واکسن سه گانه گربه پس از دوره یادآوری واکسن، سالانه یک بار انجام می شود و البته تصمیم گیری در مورد اینکه کدام واکسن‌ها به گربه‌های بالغ داده شود و تعداد دفعات تزریق آن‌ها بر اساس عوامل متعددی است. از جمله خطر قرار گرفتن گربه در معرض عوامل عفونی مختلف، مدت زمان حفاظت از یک واکسن تزریق شده، خطر انتقال بیماری توسط گربه به انسان و خطرات نسبتاً حداقلی ذاتی واکسیناسیون، عمدتاً واکنش های آلرژیک در کوتاه مدت و ایجاد سارکوم در محل تزریق گربه در دراز مدت است.

البته باید گربه بالغ با وضعیت واکسیناسیون نا معلوم به عنوان واکسینه نشده در نظر گرفته شوند و مجموعه کامل واکسن های مشخص شده برای بچه گربه ها مانند تزریق واکسن سه گانه گربه را دریافت کند. گربه های بالغی که واکسیناسیون آنها به تاخیر افتاده است، بدون توجه به فاصله زمانی از واکسیناسیون قبلی، باید واکسن تقویت کننده را در کنار تزریق واکسن سه گانه دریافت کنند.

تزریق واکسن سه گانه گربه جزء جدایی ناپذیر معادله طول عمر است و واکسیناسیون گربه از نظر پزشکی و علمی ثابت شده است که از انواع بیماری های موذی جلوگیری می کند. همچنین تزریق واکسن سه گانه گربه طبق قانون الزامی است و این در درجه اول به دلیل این است که بیماری های گربه مانند هاری برای انسان ها تهدید ایجاد می کند و سرعت انتشار آن زیاد است.

اگرچه سایر واکسیناسیون های گربه و بچه گربه از نظر قانونی الزامی نیست، اما برای محافظت از گربه شما در برابر بیماری های جدی مهم است. انجمن دامپزشکان تعیین کرده است که تزریق واکسن سه گانه گربه باید برای گربه ها اعمال شود و شما باید در مراجعات بعدی خود به کلینیک ما، درباره واکسن هایی که برای گربه شما تزریق شده است، صحبت کنید. تزریق واکسن سه گانه گربه الزامی است و البته به عوامل متعددی از جمله شرایط پزشکی از قبل موجود و شرایط زندگی در داخل یا خارج از منزل بستگی دارد.

همچنین شما همیشه باید زمان تزریق واکسن سه گانه گربه خود را با یک دامپزشک در میان بگذارید تا تعیین کند برنامه واکسن گربه شما چگونه باید باشد. با این حال، ما در کلینیک خود یک برنامه تقریبی واکسن گربه را برای یک گربه خانگی فهرست کرده ایم تا به شما ایده ای از جدول زمانی واکسیناسیون گربه ارائه دهیم. زیرا همان طور که گفتیم تزریق واکسن سه گانه گربه هر سال باید انجام شود و این واکسن ترکیبی، برای گربه هایی که در معرض خطر قرار گرفتن در معرض ویروس لوسمی گربه و هاری هستند، می باشد.

همچنین در مورد تزریق واکسن سه گانه گربه عوارض جانبی وجود ندارد ولی با این همه شما به عنوان سرپرست باید مراقب آنها باشید و اکثر گربه ها هیچ عارضه جانبی بدی از تزریق واکسن سه گانه گربه نشان نمی دهند که اگر گربه شما واکنشی نشان دهد، معمولاً جزئی و کوتاه مدت هستند. با این حال، هنوز باید مراقب علائم زیر باشید که ممکن است نشان دهنده عوارض جانبی منفی واکسن گربه باشد که شامل تب، بی حالی شدید، از دست دادن اشتها، استفراغ، اسهال، تورم و قرمزی در اطراف محل تزریق است.

در زمان تزریق واکسن سه گانه گربه اگر مشکوک هستید که گربه شما عوارض جانبی ناشی از واکسن گربه خود را تجربه می کند، فوراً به ما اطلاع دهید تا بتوانیم به شما کمک کنیم و مشخص کنیم که آیا مراقبت خاصی لازم است یا خیر؟ همچنین به محض اینکه بچه گربه جدید خود را دریافت کردید، باید تزریق واکسن سه گانه گربه خود را برنامه ریزی کنید و صرف نظر از سن، بچه گربه جدید شما باید در اسرع وقت توسط دامپزشک معاینه شود. مهم است که یک برنامه مراقبت بهداشتی پیشگیرانه از جمله تزریق واکسن سه گانه گربه، کرم زدایی و کنترل کک را اجرا کنید و علاوه بر این، ما زمانی را صرف بحث در مورد آموزش های رفتاری خواهیم کرد تا مطمئن شویم که بچه گربه شما رفتارهای خوبی دارد و تبدیل به یک حیوان خانگی عالی می شود.